Kvanttestbädden nu öppen för WACQT:s partners och forskare

Next Labs kvanttestbädd
Stefan Hill, Miroslav Dobsicek, Paul Häyhänen, Eleftherios Moschandreou, Pontus Vikstål, Olga Yuzefovych och Abdullah-Al Amin vid Chalmers Next Labs kvanttestbädd.

I veckan lät Chalmers Next Labs meddela att den kvanttestbädd som ska stötta svenska företag och universitet inom kvantteknologi nu har öppnats för WACQT:s partners och forskare. Testbädden kommer ge tillgång till förstklassiga möjligheter för utvärdering av både kvantteknologisk hårdvara och mjukvara. I och med det avtal som slöts med IBM i slutet av januari i år medför beskedet också att IBM:s senaste kvantdatorer tillgängliggörs för WACQT:s samarbetspartners.

Offentliggörandet som skickades ut under måndagen innebär att centrets samarbetspartners - Saab, Astra Zeneca, Eriksson, Jeppesen, Volvo Group, Hitachi Energy, KTH, Lund Universitet, Stockholm Universitet, Linköping Universitet, Göteborg Universitet och Chalmers - nu kan börja testköra algoritmer på världsledande kvantdatorer. Genom testbädden har nu forskare och utvecklare tillgång till IBM:s 127 kvantbitars Eagle och 133 kvantbitars Heron processorer.

”Med omedelbar tillgänglighet är vi nu redo att erbjuda support och hjälp med kvantalgoritmer och utförande av dessa på IBM:s kvanttjänster med ett antal NISQ-enheter upp till 133 kvantbitar. Vårt supportteam, kallat Quantum Helpdesk, kan nu bistå våra partners i att köra kvantalgoritmer, optimera algoritmprestanda samt tolka resultat”, säger Miroslav Dobsicek, chef för kvanttestbädden vid Chalmers Next Labs.

Genom det avtal som har slutits mellan Chalmers och IBM – och som gjorts möjligt av finansiering på 50 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse - ska WACQT även kunna erbjuda en ny möjlighet för akademin och svensk industri att ta nästa steg i att utforska och använda kvantdatorer. Att testbädden nu öppnas upp för centrets forskare och samarbetspartners ses som ett viktigt steg på vägen.

Ska höja Sveriges kompetens inom kvantteknologi

Syftet med testbädden på sikt är att utveckla och möjliggöra en höjd kompetensnivå inom kvantteknologi i Sverige, och sänka tröskeln för att använda kvantteknologi inom såväl akademi som industri. En nyckelfunktion inom testbädden är supportteamet, Quantum Helpdesk, som ska stödja forskare och företag i att använda kvanttestbädden.

Utöver support i anslutning till testbädden bidrar Quantum Helpdesk även med generell konsultation kring kvantteknologi. Målet är att hjälpa våra industripartners att förstå och utvärdera möjligheterna med den nya tekniken.

Exklusiv tillgång för WACQT:s forskare

Samtidigt som verksamheten nu anställer ytterligare personal, utrustar laboratorier och lanserar sitt första utbud av tjänster för partners, öppnas det också upp för erfarna WACQT-forskare att köra kvantalgoritmer på egen hand. Tjänsterna är än så länge exklusiva för centrets partners och forskare, men ska på sikt också vända sig till andra Svenska aktörer.

”Quantum Helpdesk och åtkomsten till IBM:s kvanttjänster är kostnadsfria för WACQT-forskare, både från industripartners och universitet. I framtiden kommer kvanttestbädden tillgängliggöras även för andra intresserade parter i samhället”, säger Miroslav Dobsicek, chef för kvanttestbädden vid Chalmers.

Miroslav Dobsicek
  • Senior forskningsingenjör, Kvantteknologi, Mikroteknologi och nanovetenskap