"Här är det verkligen exjobben som står i fokus"

​Det var fullt hus under årets exjobbsmässa där bland annat Volvo Penta fanns representerade med förslag på exjobb för intresserade mastersstudenter. ​​​ ​Foto: ​Marcus Folino
Ernesto Lozano och Robert Flüm
 Klara Mattsson

​– Jag är nyfiken på ”Oceaneering” som bygger undervattensrobotar. Det matchar mina intressen och skulle dessutom kunna få en stor impact på samhället och miljön, säger Robert Flüm, en av alla de mastersstudenter som var på plats under årets exjobbsmässa i hopp om att hitta en perfekt exjobbsmatch.

​Under måndagskvällen var det så dags för årets exjobbsmässa för studenter från Masterprogrammen Mobility Engineering, Applied Mechanics, Production Engineering, Product development, Materials Engineering och Industrial Design Engineering. Ett 20-tal företag – däribland Volvo Cars, GKN Aerospace, Emerson, AFRY och Trafikverket – fanns representerade i M-husets studiehall för att visa upp sina exjobbsförslag för mastersstudenter i hopp om att hitta en bra match.

Några som tidigt var på plats för att sondera terrängen bland företagens montrar och roll-ups var
Ernesto Lozano och Robert Flüm som båda går civilingenjörsprogrammet Automation och Mekatronik. Och trots att de endast hade hunnit ta sig en kort mingelrunda i lokalen hittade de snabbt några intressanta företag med exjobbsförslag som lockade.

– Så här långt så tycker jag att Volvo Trucks och AFRY känns intressanta. Deras exjobbsförslag rör sig mycket kring automation och det är det jag är mest intresserad av, säger Ernesto.
– Jag är nyfiken på Oceaneering som bygger undervattensrobotar. Det matchar mina intressen och skulle dessutom kunna få en stor impact på samhället och miljön, säger Robert.

På en monter inte långt därifrån står en liten modell av en rymdraket. I bakgrunden, en roll-up som andas hightech och rymd. Här möter vi Elin Ogeman, mekanikchef på Beyond Gravity, ett företag med rötter från Schweiziska RUAG Group som 2009 köpte upp delar av Saab Space. Företaget gör bland annat datorer för rymdindustrin och antenner till satelliter och för Elin känns det som en självklarhet att ta tillfället i akt och vara på plats när mastersstudenterna väljer sina exjobb.

– Det är jätteviktigt att vara här och prata med studenter så att vi får så bra exjobbsansökningar som möjligt. Vi söker någon som är bra på att hitta nya material och på att lösa termiska problem. Vi tror att någon från Applied Mechanics skulle passa bra, säger hon.

Mitt i vimlet möter vi också Klara Mattsson, mastersstudent på Mobility Engineering-programmet med inriktning tåg och järnvägar. Då Mobility Engineering-programmet startade först under 2021 är hon en del av programmets första kull som besöker mässan. Och med en både mångårig och djuplodande passion för järnvägar vet Klara precis vad det är hon söker på mässan.

– Jag har alltid varit intresserad av tåg och järnvägar. Ett av mina första sommarjobb var inom järnvägen och senast i somras var jag ute och byggde järnvägar - la räls och växlar och kopplade in signalsystem som till exempel växelvärme i en växel. Det är många spännande företag här men jag vet ju att jag vill jobba med att utveckla järnvägen, så vi får se om någon av dem kan ge mig den möjligheten, förklarar Klara innan hon minglar vidare bland montrarna.

Erik Hulthén från IMS är programansvarig för civilingenjörsprogrammet Maskinteknik. Han är med på plats under mässan för att kunna svara på frågor från företagen såväl som från studenterna om behov skulle uppstå. Men också för att få ta del av stämningen.

– Jag kommer ju ihåg när man mötte alla nyfikna studenter på Götaplatsen precis när de hade börjat. Och idag, några år senare, är det väldigt roligt att få vara med när samma studenter får en första kontakt med företagen, så här innan de kommer ut i arbetslivet på riktigt, säger han.

Efter att ha varit delaktig i exjobbsmässan under flera års tid är Erik också tydlig med att han betraktar formen som ett vinnande koncept, både för studenterna såväl som för företagen.
– Här är det verkligen exjobben som står i fokus mer än glammiga montrar, och det tycker jag är väldigt bra, säger han.

Företagen som fanns representerade på mässan var:

2D tech/Northvolt
Volvo Penta

Text: Lovisa Håkansson Fotograf: Marcus Folino ​

Erik Hulthén
  • Utbildningsområdesledare, Elektroteknik, datateknik, IT samt Industriell ekonomi

Lovisa Håkansson och Marcus Folino