Chalmers Formula Student-lag tog historisk totalseger för förarlösa bilar

Bild 1 av 3
Chalmers Formula Student-lag vid tävlingen i Ungern 2023
Chalmers Formula Students förarlösa bil 2023.
Chalmers Formula Student-lag vid tävlingen i Ungern 2023.

Chalmers Formula Student-lag tog en historisk totalseger i klassen för förarlösa bilar i tävlingen i Tyskland. Vägen dit kantades av ett års hårt arbete för att konstruera en bil, en krasch i Ungern, och en hektisk natt för att få saker och ting att fungera som de skulle igen.
– Så länge man har kämpaglöd så kan ingenting stoppa en, säger studenten Alexandra Lund, en av medlemmarna i Chalmerslaget.

Formula Student är världens största ingenjörstävling för studenter, och i mer än 20 år har Chalmers ställt upp med ett lag. I korthet går tävlingen ut på att under ett års tid designa och bygga en egen Formel-bil, och sedan ställa upp i tävlingar mot lag från tekniska universitet från hela världen.

– Det har varit ett otroligt lärorikt år, säger Alexandra Lund som studerar mobility engineering.

Tillsammans med sina lagkamrater är hon hemkommen sedan en vecka. Sommarens tävlingar i Ungern och Tyskland slutade med att Chalmers lag plockade hem en eventseger i Ungern för att sedan sopa banan med samtliga konkurrenter och ta guldet i klassen för förarlösa bilar på klassiska tyska racerbanan Hockenheimring.

– Det är speciellt att vinna just i Tyskland, säger hon. Det är den ledande tävlingen som sätter regelverket för hur tävlingen går till, och lagen från Tyskland kan det förstås bra.

För tävlingen består inte endast av att köra sin egenkonstruerade bil på en bana. Man tävlar även i moment som bästa affärsidé, design och kostnad för projektet. Dessutom ska man klara en rad inspektioner, där till exempel hela bilens elsystem testas.

– Det är för att bilen ska vara regelrätt och säker att köra, säger Anton Rosén, som studerar datavetenskap. Det är först när man har klarat dem som man får köra de dynamiska momenten.

Kontrolleras med en fjärrkontroll

Där tävlar man bland annat i ett accelerationsmoment där bilen ska klara av en sträcka på 75 meter på kortast möjliga tid från stillastående, så kallad ”skid pad” då bilen ska ta sig runt en bana som är formad som en åtta, samt olika längder av bankörning. Den förarlösa bilen kontrolleras med en fjärrkontroll som har en startknapp och ett nödstopp – i övrigt ska bilen klara av att ta sig runt helt och hållet på egen hand.

Chalmerslagets år med Formula Student började på höstterminen 2022, då alla som skulle läsa masterkursen samlades för teambuildingsmöten och för att lära känna varandra. På kursen fanns representanter från 18 olika masterprogram vid Chalmers.

– Det behövs kunskap från hela spektrat, säger Anton Rosén. Elsystem, dämpningar, programmering – det krävs många olika kompetenser, och det får hela högskolan att samarbeta. Det är en stor del av utmaningen att arbeta tillsammans i ett så brett projekt.

I början går väldigt mycket ut på att kompromissa – olika grupper av studenter går in med olika önskemål och intressen i hur bilen ska utformas, och allting går förstås inte att uppfylla. Via så kallade paketeringsmöten tar planen för bilen sedan stegvis form.

– Många viker hela sin fritid till Formula Student. Det senaste året har jag träffat mina kurskamrater mer än min familj, säger Alexandra Lund och skrattar.

Steg för steg för växte Chalmers bil fram, och den 8 juni var det avtäckning av den färdiga bilen – även om en del saker justerades efteråt. Därefter var det dags att sätta den på prov. Det hålls ett tiotal Formula Student-tävlingar i Europa och USA, och Chalmers valde att tävla i Ungern och i Tyskland. Premiären blev i Ungern i början av augusti, och det blev en rejäl bergochdalbana för Göteborgslaget.

Sensor gick sönder

Det började med att en sensor för det autonoma systemet gick sönder, vilket gjorde att bilen inte kunde köra. Laget blev förstås förkrossat, men räddningen kom från ett annat lag som lånade ut sin sensor till Chalmers.

– Den var tre gånger större än den vi hade tidigare, så vi kämpade hela kvällen för att få den på plats. Sedan satt vi hela natten för att få mjukvaran att fungera, och på något mirakulöst sätt fick vi det att funka, säger Anton Rosén.

Med en bil som återigen var körklar ställde de upp i ett event – och vann.

– Alla var helt i extas! Men samma dag, på nästa event, så kraschade vi. Det nya systemet såg inte lika långt som det tidigare, och infästningen av den nya sensorn var inte lika styv.

– Vi kände ”vad fan gör vi nu?”, säger Alexandra. Hur löser vi detta? Men vi fick bara ta det väldigt metodiskt, de som kunde lösa det fick sitta och arbeta ostört och fixa. Vi kraschade på fredag eftermiddag, och vid lördag lunch var bilen färdig för att köra igen.

Stärkta av med- och motgångarna i Ungern gav sig laget vidare till Tyskland och Hockenheimring, där säsongens stora triumf firades: Chalmers tog hem det totala guldet i klassen för självkörande bilar. En historisk seger på flera sätt – på de 20 år som Chalmers har ställt upp i tävlingen var det blott andra gången som högskolan tog hem totalsegern, och första gången i klassen för självkörande bilar.

– Vi firade vid prisceremonin, och med pizza och tysk öl. Det var kul att se hela teamet släppa loss, men vi ska förstås fira här hemma också – det står på schemat, säger Alexandra Lund.

Året med Formula Student har gett henne och hennes lagkamrater en mängd nya erfarenheter.

Många nya erfarenheter

– Jag sökte till Formula Student för att det är ett projekt som är praktiskt och arbetsnära, och även teoretiskt. Du får frihet, du får skräddarsy, och det blir vad du gör det till. Funkar det inte så får du gå tillbaka till ritbordet – det är en väldigt bra erfarenhet för framtiden.

Hennes kollega Elin Nilsson som studerar materialteknik fyller i:

– Det är väldigt bra att få göra ett projekt från början till slut. Att få designa bilen, bygga den, och få se hela processen, och få jobba väldigt mycket med andra som man inte hade fått jobba med annars.

Kevin Bielecki lyfter även att året med Formula Student har gett honom möjligheter att testa på saker och ta på sig utmaningar som i vanliga fall inte alls ligger inom hans utbildning.

– Jag har ingen historia av att arbeta inom management, men jag tog på mig som huvuduppgift att prata med sponsorer. Jag lärde mig väldigt mycket om det längs vägen – även om man pluggar en ingenjörsutbildning så är det väldigt kul att få testa på att få jobba med något helt annat.

Med avslutad kurs och ett guld på CV:t går de fyra nu vidare och arbetar som managers i ett halvår med nästa kull av studenter som ska ta vid i Chalmers Formula Student-lag.

– Vi är med i början och stöttar, ser till att det rekryteras rätt personer till nästa lag, och puttar på lite, helt enkelt, säger Kevin Bielecki.

"Nästan overkligt"

Björn Pålsson är docent vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, och ansvarig för Formula Student-kursen vid Chalmers. För honom är det viktigaste att laget får ihop en bil, lyckas ta sig igenom besiktningen och får möjlighet att realisera bilens potential i några event, men han gläds förstås oerhört mycket åt de fina resultaten för årets lag.

– Det var nästan overkligt att se dem som totalsegrare, säger han. Om jag ska lyfta några särskilda framgångsfaktorer för årets team så är det dels att vi har haft ett ovanligt stort och starkt team som byggt en fin bil, dels att konceptet var detsamma som i fjol vilket gjorde att de kunde fokusera på förfining. Vi har också haft en driven grupp bakom det autonoma systemet som har testat mycket och förbättrat fjolårets system steg för steg. Det var tydligt redan under testning att de hade tagit fram ett väldigt konkurrenskraftigt system, men sedan ska ju potentialen realiseras på tävling också.

Han lyfter projektets externa sponsorer samt Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers grundutbildning och Styrkeområdet Transport.

– Det är tack vare dem som vi kan erbjuda den här typen av utbildningsprojekt, säger han. Jag vill också nämna Stefan Lundberg på elkraftteknik som handleder de elektriska subgrupperna och bidrar starkt till projektet.

Om du är nyfiken på Chalmers Formula Student-kurs, och kanske rentav är Chalmersstudent och funderar på att vara med i framtiden, så rekommenderar Björn Pålsson att följa kursen i sociala medier.

– Där kan du följa teamets aktiviteter under året, och där annonserar vi också våra publika event som designpresentationen och avtäckningen av den nya bilen.

Kontakt

Björn Pålsson, docent, Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper
bjorn.palsson@chalmers.se, 031-772 14 91

Mer om Chalmers Formula student

https://www.chalmersformulastudent.se/

Följ Chalmers Formula Student i sociala medier

Facebook: https://www.facebook.com/ChalmersFormulaStudent/
Instagram: https://www.instagram.com/chalmersformula/

Björn Pålsson
  • Docent, Dynamik, Mekanik och maritima vetenskaper

Skribent

Robert Karlsson