28 tekniknyfikna tjejer introducerades till ingenjörsyrket på IGE Day

Bild 1 av 1
Elever från Santosskolans klass 9B står runt en motor
Så här nöjda är man när man har fått loss överdelen av en motor. Från vänster: Linnea Austrin, Masiteh Jabar, Meja Ottoson, Johanna Belay, Elina Karlsson, Samantha Levin och Emilia Hjelle.

Fyra motorer. Sex cylindrar i varje. 28 tekniknyfikna tjejer från högstadiet och gymnasiet som får två timmar på sig för att plocka isär motorerna och montera loss en kolv.
Den 31 mars var det Introduce a Girl to Engineering Day på Chalmers.

Lätt frustration. Mycket energi. Och ett gott humör. Det kan sammanfatta känslan i kurslabbet på Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper vid Chalmers denna fredagsförmiddag.

Åtta tjejer från klass 9B vid Santosskolan på Lindholmen i Göteborg står samlade runt en sexcylindrig Volvomotor och diskuterar febrilt hur de ska plocka isär den.

– Jag blir förbannad, jag har för små fingrar!

– Hallå, nu tar vi det lugnt! Vi är här för att ha kul, och vi har bara några få bultar kvar nu.

– Varför gjorde vi inte bara så här från början, fatta hur lätt det hade varit då?

Det är IGE Day, Introduce a Girl to Engineering, ett nationellt initiativ som syftar till att öka medvetenheten om ingenjörskap för flickor och icke-binära. Chalmers är en många arbetsgivare runt om i landet som är med och tar emot deltagare under dagen, och förmiddagspasset hålls på Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, M2.

Introducerar hur det är att vara Chalmersstudent

– Vi vill introducera för dem om hur det kan vara att studera på Chalmers, säger Jonas Sjöblom, enhetschef vid avdelningen för Energiomvandling och framdrivningssystem vid M2, och den som är med och anordnar passet. Vi började med en fika, och efter det får de testa på något mer praktiskt. I det här fallet att skruva isär en motor och plocka ut en kolv. Det är krångligt, det är lite spännande, och de får se hur en motor är uppbyggd.

Att underbygga intresset för matematik och ingenjörskap för flickor på högstadier och gymnasier har flera syften, berättar Jonas Sjöblom.

– I långa loppet är vi som forskare förstås intresserade av att rekrytera doktorander, och för att kunna göra det måste vi utbilda ingenjörer, och det måste i sin tur börja med att man tycker att matematik är kul, säger han.

Vid Santosskolans motor fortsätter diskussionerna kring hur de ska plocka isär motorn. Vid ett bord intill står Linnea Austrin och sorterar upp bultarna som har lossats från motorn.

– Förra året var vi på Volvo på IGE Day, säger hon. I år kom det upp igen att vi skulle göra något, och vi ville testa på något nytt. Chalmers är känt, och vi har föräldrar och kompisar som har pluggat här. Jag tror att det kommer att bli en kul dag, att få inblick i hur det är att plugga här och få höra om framtidens forskning och sådant, det är intressant.

"Skruvar vi åt rätt håll?"

Arbetet med att få isär motorn fortsätter. Tre av tjejerna tar gemensamt tag i en hylsnyckel och drar för att få loss en bult.

– Den sitter sjukt hårt! Skruvar vi åt rätt håll?

Doktoranden Victor som är med och arrangerar dagen kommer förbi för att se hur det går med att få isär motorn.

– Ni har kommit ända ner till kamaxeln nu, säger han.

En av eleverna, Samantha Levin, jämför dagens upplevelse med den de hade i fjol på Volvo.

– Då var det mer inriktat på vilka bilar de skapar, och vi fick mest titta, säger hon. På Chalmers är det mer inriktning på motorer, och mer miljösnack. Det är kul att lära sig något nytt, om den pågående nya tekniken här. Jag är egentligen kanske inte så intresserad av teknik, men känslan är att jag absolut kan tänka mig att plugga på Chalmers efter den här dagen, säger hon.

Hon får medhåll av sina klasskamrater Emilia Hjelle och Alicia Amri Lander, innan de avbryts av sina klasskamrater:

– HALLÅ! VI BEHÖVER ALLAS HJÄLP!

Alla åtta samlas runt motorn för att lyfta av överdelen.

– Helvete, den är ju skittung.

Även Viktor kommer för att hjälpa till att lyfta.

– Var det alla bultar?

– Ja!

Tillsammans tar de i för att lyfta av överdelen. Långsamt börjar den lossna. Då: KNAAAAK!

– Oj…

Tystnad runt bordet, innan någon hittar var överdelen av motorn fortfarande sitter fast i underdelen. Ett nytt försök, och den här gången lossnar den. Då infinner sig nästa problem – för att få loss kolven behöver motorn vändas 180 grader och vara uppochner, men något verkar vara fel. Viktor konstaterar att motorn inte går att vända.

Ingen av elevernas verkar särskilt nedslagen av det.

– Vi har ju lyckats nu! Vi säger till vår tekniklärare att vi ska ha högsta betyg – nu tar vi chokladpaus!

Om IGE Day

IGEday (Introduce a Girl to Engineering Day) är en årlig dag i mars då ingenjörsföretag och teknikorganisationer uppmanas att öppna sina dörrar för unga tjejer och icke-binära i åldrarna 13-19 år och låta dem uppleva livet som ingenjör för en dag.

Under en dag får tusentals tjejer träffa förebilder och bli inspirerade till att själva vilja bli ingenjörer. Dagen sker över hela Sverige, såväl digitalt som fysiskt.

Läs mer om IGE Day (extern länk)

Dorotea Blank
  • Projektledare, Kommunikationsavdelningen, Chalmers verksamhetsstöd

Skribent

Robert Karlsson