Chalmersprofessor får pris av Biophysical Society

Pernilla Wittung-Stafshede

Pernilla Wittung-Stafshede, professor på avdelningen för kemisk biologi vid Chalmers, tilldelas Fellow of the Biophysical Society Award 2022.​

Det internationella samfundet för biofysik, Biophysical Society, utnämner varje år ett antal framstående forskare inom biofysik till Society Fellows. Bland årets sju utvalda forskare återfinns Pernilla Wittung-Stafshede, professor vid avdelningen för kemisk biologi.

"Banbrytande forskning om proteiners biofysik"

Hon får utmärkelsen för ”sin banbrytande forskning som har ökat vår förståelse av proteiners biofysik, med tonvikt på veckning av metallbindande proteiner, effekter av den trånga cellmiljön och mekanismer för metalltransport i celler”.

− Jag blir rörd av att få den här utmärkelsen. Övriga Fellows (i år och tidigare) är oerhört framstående forskare som jag själv verkligen ser upp till. Det är en ära att få räknas in i den här gruppen, säger Pernilla Wittung-Stafshede.

"Ny energi att forska vidare"

Pernilla Wittung-Stafshede startade sin egen forskargrupp 1999 och har verkat vid flera olika universitet, först i USA och nu i Sverige. Hennes forskning fokuserar idag på metallproteiners roll vid sjukdom, till exempel vid cancer − och felveckning av proteiner, vid till exempel Parkinsons sjukdom.

− Detta pris ger min självkänsla en boost för det betyder att andra tycker att min forskning är excellent och har hög relevans. Med detta får jag ny energi att forska vidare inom detta viktiga forskningsfält, säger hon.

Läs mer om årets pristagare (engelsk webbplats).

Mer om Biophysical Society

• Grundades 1958 för att leda utveckling och spridning av kunskap inom biofysik.
  • Verksamheten innefattar bland annat möten, publikationer och kommittéaktiviteter.
  • Sällskapets medlemmar, nu över 7 500, arbetar inom akademin, industrin och i statliga myndigheter över hela världen.
  • Fellow of the Biophysical Society Award har delats ut årligen sedan år 2000. Endast en annan svensk har tidigare fått priset (Astrid Gräslund, 2018)
  • Prisutdelning sker på Biophysical Societys årliga konferens i San Francisco i februari 2022.

Pernilla Wittung Stafshede
  • Professor, Kemisk biologi, Life Sciences