Ledare med fokus på hållbarhet och teknikdriven innovation prisas

Bild på Björn Rosengren
Björn Rosengren (M85) VD på ABB/pressbild

Björn Rosengren (M85) är en framgångsrik affärsman med mer än 30 års erfarenhet inom industrisektorn och nuvarande VD för ABB. Nu prisas han med Gustaf Dalén-medaljen för sin förmåga att utveckla organisationer och samarbetskulturer med positiva resultat.

Björn Rosengren tar emot medalj på scen.
Gustaf Daléns medaljutdelning 2023. Foto: Fredrik Patriksson (Z04)

Göteborgsfödde Björn Rosengren har en civilingenjörsexamen i Maskinteknik från Chalmers tekniska högskola. Det var inte självklart att Björn skulle bli företagsledare från tidig ålder men tanken på att studera teknik och ekonomi var med från början.

- Chalmers gav mig många chanser att praktisera på företag och även lyssna på inspirerande företagsledare: något som fick mig att söka mig till stora industribolag och det har jag aldrig ångrat, berättar Björn om tiden på Chalmers.

Efter examen började Björn sin karriär på Atlas Copco, där han arbetade i flera olika ledande befattningar både i Sverige och utomlands. Han har också haft tunga positioner inom Sandvik och Wärtsilä.

Björns drivkraft har alltid varit att leverera resultat och göra ett bra arbete, och det har blivit tydligt sedan han tillträdde som VD för ABB 2020. Enligt Björn själv är en av de drivande krafterna att decentralisera en organisation för att dra fördelar.

- Den decentraliserade organisationsstruktur som jag förespråkar sedan 20 år tillbaka, skapar en miljö där de anställda får ta ansvar, har möjlighet att påverka och leverera resultat, vilket är avgörande för motivation och entreprenörsanda, även om företaget är stort och har många anställda, förklarar Björn Rosengren.

Mångfald och inkludering

Under Björns ledning har ABB ökat sitt fokus på digitalisering och hållbarhet, och har lanserat flera nya produkter och lösningar inom dessa områden. Björn har även varit en stark förespråkare för mångfald och inkludering, och har arbetat för att öka antalet kvinnor i ledande befattningar. Ett led i detta har varit att stötta initiativ för att tidigt öka intresset bland unga kvinnor att välja en ingenjörskarriär.

Björn Rosengren är även känd för att vara en visionär och är övertygad om att teknologi kan användas för att skapa en bättre och mer hållbar värld. Ett sätt att kanalisera detta är hans engagemang och positioner inom tunga internationella organisationer som European Roundtable of Industries, World Economic Forum och The World Childhood Foundation.

Årets utdelning av Gustaf Dalén-medaljen var den 57:e i ordningen och bland tidigare medaljörer finns framstående chalmerister som gjort förtjänstfulla insatsen inom näringsliv och i samhället i stort. Juryns motivering tar fasta på Björns Rosengrens passion för teknik, innovation och hållbarhet.

- Det känns oerhört hedrande och förstås roligt att bli uppmärksammad av just Chalmers som har varit en sådan viktig del av min utveckling och utbildning, tillägger Björn.

Om Gustaf Dalén-medaljen

Chalmersska ingenjörsföreningen har delat ut Gustaf Dalénmedaljen för att hedra Nobelpristagaren och Chalmersingenjören med samma namn sedan 1950. Medaljen ska gå till en alumn för ”förtjänstfulla verksamheter, som bygger på Chalmers kompetensområden”.

Gustaf Dalén medaljen delades ut på Chalmersska ingenjörsföreningens vårmöte den 10 juni.

Chalmersska Ingenjörsföreningen är en förening för alla som har examen från Chalmers tekniska högskola. Föreningen är den största i sitt slag och har sedan 1907 varit en sammanhållande länk för chalmerister över hela världen.

Martina Mofidi