Yingwei står inför final i Forskar Grand Prix

​25 november tävlar kemiforskaren Yingwei Ouyang från Chalmers om titeln ”Sveriges bästa forskningspresentatör” i Forskar Grand Prix 2020/2021. Hon ser fram emot att presentera sin forskning för en live-publik och ser tävlingens fyraminuters begränsning som en kul utmaning. Yingwei tror starkt på att stärka genomslaget av forskningskommunikation och håller på att grunda en internationell förening som arbetar med det syftet.

​Vad handlar forskningen du tävlar med om?
Jag kommer presentera mitt doktorandprojekt som handlar om högspänningskablar. Kablarna spelar en avgörande roll för omställningen till fossilfri energi och är viktiga för att möta klimatförändringarna. Målet med min forskning är att undersöka nya hållbara materialkoncept som gör att vi kan transportera el säkert och effektivt långa sträckor.

Varför anmälde du dig till Forskar Grand Prix?
Under min doktorandperiod gick jag den fantastiska GTS (Generic and Transferable Skills) kursen i avancerad kommunikation. Läraren, Erik Mattsson gav oss värdefulla råd i presentationsteknik som gjorde att jag fick hopp om att en dag kunna göra det bra. Den kursen blev min första erfarenhet i populärvetenskapliga presentationer (en form av forskningskommunikation). Jag blev glad över att äntligen ha hittat ett sätt att kombinera min forskning med min kreativa sida.

Det låter intressant, skulle du kunna utveckla det?
Som tonåring gick jag i två olika skolor som var specialinriktade på musik och som student på grundutbildningen fortsatte jag att vara aktiv inom musiken, men sen när jag inledde min doktorandtid hamnade musiken mest i skymundan. Därför gav det mig energi och det blev som en uppenbarelse när jag förstod att jag kunde fortsätta aktivera min kreativa sida samtidigt som jag forskade, i forskningskommunikationen. Sedan dess har jag velat ta mig an alla tillfällen inom området som dykt upp, vilket innefattar Forskar Grand prix. Vad kunde jag förlora om jag provade, tänkte jag? Möjligtvis tid. Det hade jag ont om vid den här tidpunkten eftersom det var mycket undervisning och det gjorde att jag nästan gav upp på den här möjligheten. Men tack vare uppmuntran från vänner och kollegor och för att jag inte vill leva med ånger, gjorde jag min video och skickade in mitt tävlingsbidrag till NÖRD (Nationell Övergripande Rikstäckande Deltävling).

Hur känns det nu inför finalen?
Superspännande! Jag tyckte om att presentera min forskning på min disputation men i Forskar Grand Prix måste jag göra det på 4 minuter istället för 20. Det är en kul utmaning som också känns mer stressande (om man bortser från diskussionen med opponenten på en disputation). Jag har aldrig gjort en presentation med en så strikt tidsbegränsning tidigare. Till skillnad från mitt tävlingsbidrag till NÖRD kommer jag bara ha en chans på mig. I vilket fall ser jag fram emot att få möta en live-publik – jag saknar verkligen känslan av att stå på scenen.

Du har varit doktorand på institutionen för kemi och kemiteknik i fyra år och har nyligen disputerat. Vad har du för planer här näst?
Om allt går logistiskt som jag hoppas, kommer jag snart arbeta i förpackningsindustrin. Eftersom jag vill bidra till att lösa stora frågor som föroreningar från plast och klimatförändringar känns det spännande. Samtidigt har jag arbetat med att grunda “International Society for the Advancement of Science Communication (ISASC)”, tillsammans med flera forskare som jag träffade på International Summer School Communication Science (ISSCS), som organiseras av tyska ”Wissenschaft im Dialog” i samarbete med ”the Alexander von Holmboldt foundation”.

Covid-19 pandemin visade tydligt vilken viktig roll som forskningskommunikation spelar och vilka utmaningar som området står inför. Syftet med föreningen (ISASC) är att förbättra forskningskommunikationen globalt genom att främja kontakter och samarbeten mellan forskare, forskningskommunikatörer, journalister, konstnärer inom olika discipliner, geografiska områden och samhällen. Jag hoppas att tillsammans med resten av teamet förstärka genomslaget för forskningskommunikation med hjälp av kritiskt, innovativt tänkande skapa förutsättningar för bättre beslut i olika sammanhang för vårt samhälle och miljön.

Anmäl dig till Forskar Grand Prix och supporta Yingwei här

Mer om Yingwei Ouyang och ISASC
Läs Yingwei Ouyangs doktorsavhandling “Novel Thermoplastic Material Concepts for High Voltage Cable Insulation - Engineering Immiscible Blends for a Sustainable Future”

Besök International Society for the Advancement of Science Communication färska webbplats

Mer om Forskar Grand Prix
Tävlingen arrangeras av föreningen Vetenskap & Allmänhet. På fyra minuter ska de tävlande presentera sin forskning på ett engagerande och lättbegripligt sätt. Först tävlar de i regionala delfinaler (live-presentationer) eller NÖRD (med video). Vinnarna kvalificerar sig till finalen där de gör presentationen inför en live-publik. På grund av Covid-19 har finalen 2020/2021 blivit uppskjuten, men 25 november går den nu äntligen av stapeln på Nalen i Stockholm. Eventet går också att följa online.

Jenny Holmstrand