
Kan man göra batterier med citroner? Hur är det att vara forskare? Hur kan kemi och kemiteknik vara en yrkesbana för mig och varför är det viktigt för samhället i stort? Under hösten har ett stort antal elever i grundskolan och gymnasiet besökt institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers för att göra laborationer, träffa forskare och få hjälp med kemiska analyser i gymnasiearbeten.

Fotograf: Carl Malmer
Under oktober och november har det varit en extra intensiv tid för skolsamverkan på institutionen för kemi och kemiteknik. Totalt har institutionen tagit emot runt 130 elever och deras lärare, som har gjort laborationer och träffat forskare.
– Kemitekniken spelar en stor roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle och det kommer finnas ett stort behov av utbildade kemitekniker. Att få fler unga intresserade av kemi och kemiteknik är en angelägen samhällsfråga som rör oss alla, säger Ulf Jäglid, som har samordnat besöken och är viceprefekt för grundutbildningen på institutionen för kemi och kemiteknik.
Citroner blev till lysdioder
Det första besöket bestod av 100 elever i årskurs 8 från Nygårdsskolan. Eleverna växlade mellan att tillverka citronbatterier i kemilaboratorier och träffa några av institutionens forskare och fick höra hur de använder kemi och kemiteknik för att skapa nya lösningar inom olika om områden såsom grön energi, nya hållbara smarta material och tekniska processer.
– I våra samarbeten med skolan vill vi visa hur roligt och spännande det kan vara att experimentera i ett välutrustat kemilaboratorium. Eleverna och lärarna som har varit med under hösten har varit mycket nöjda vilket känns väldigt roligt och lovande för vårt fortsatta arbeta framåt.
Hjälp med gymnasiearbete och fortbildning för lärare
Under höstlovet fick flera elever från olika gymnasier i Göteborgsregionen hjälp av att göra kemiska analyser i sina gymnasiearbeten. Även en grupp lärare samt pedagoger från Molekylverkstan i Stenungsund ägnade en dag av lovet till att fortbilda sig inom området, guidade av institutionens forskare.
Onsdagen 5 november var det dags för en ny grupp att göra kemiska laborationer på Chalmers. Ett tjugotal elever från Kunskapsgymnasiet studerade ytspänning.
Ett flertal av institutionens doktorander och seniora forskare har bidragit som guider och handledare i laborationerna och tagit emot besök i sina forskargrupper. Utan det interna engagemanget hade skolbesöken inte varit möjliga.
– Nu har vi utvecklat ett bra koncept som är rimligt att genomföra och som vi kan erbjuda elever och lärare igen. På sikt skulle vi gärna hitta en form för att erbjuda det här på en mer regelbunden basis, säger Ulf Jäglid.
- Docent, Energi och material, Kemi och kemiteknik

