Får fin utmärkelse för sin forskning och som vetenskapens röst

Porträttbild Christian Ekberg
Christian Ekberg, professor på institutionen för kemi och kemiteknik tilldelas årets Arrhenius-plaketten. Foto: Sandra Nayeri

Årets Arrhenius-plaketten, ett av Sveriges finaste kemipris går till Christian Ekberg professor på institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers tekniska högskola.

Utöver forskningen som Christian Ekberg bedriver inom kärnkemi och industriell materialåtervinning nämns särskilt hans tid och kraft som vetenskapens röst i debatter och medverkan i radio och tv-inslag i motiveringen.
Arrhenius-plaketten har delats ut av Svenska Kemisamfundet sedan 1960. Utmärkelsen utdelas årligen till personer som utmärkt sig genom framstående vetenskaplig forskning på kemins och dess gränsvetenskapers område eller som utfört värdefullt arbete till Svenska Kemistsamfundets fromma.

Läs mer i pressmeddelandet från Kemisamfundet

Christian Ekberg
  • Professor, Energi och material, Kemi och kemiteknik