Lyckat samarbete resulterar i prestigefylld utmärkelse

​​Vi är glada att kunna meddela att den vetenskapliga artikeln "Scalable Set-Based Design Optimization and Remanufacturing for Meeting Changing Requirements", har tilldelats Editors' Choice Award 2021 i kategorin design methods i den högt rankade ASME Journal of Mechanical Design.

Set-based design är ett paradigm där man utforskar, beaktar och håller flera alternativ i designprocessen öppna. Fördelen med set-based design är att man på så sätt undviker inlåsningar innan alla begränsningar är kända och krav är satta. Den här design ansatsen kan också användas för att stödja cirkulära ekonomi koncept som bygger på återanvändning av använda eller kasserade komponenter och system.

– Set-based design är tilltalande men kan vara svårt att konkretisera. Vad vi visar i vår artikel är en ny metod för beslutsstöd inom ett verkligt industriellt problem, som hjälper en typisk utmaning i en cirkulär ekonomi kontext. Detta gör det väldigt intressant ur ett tekniskt perspektiv, säger Ola Isaksson, medförfattare och ledare för Systems Engineering Design-gruppen på avdelningen för Produktutveckling.

Det författarna har utveckat är en set-based designmetodik för att uppnå skalbara och optimala lösningar som kan tillgodose förändrade krav som uppstår vid återtillverkning, med fokus på additiv tillverkning för att realisera dess potentiella fördelar. Metodiken demonstreras med en strukturell flygmotorkomponent som är återtillverkad för att möta högre belastningskrav.

Ett framgångsrikt samarbete mellan Chalmers, McGill University och GKN

Artikeln är bara ett av flera forskningsresultat sprunget ur ett mycket framgångsrikt samarbete mellan Chalmers, McGill universitet och GKN Aerospace. Vi är mycket glada över att våra resultat från det här givande samarbetet nu också har uppmärksammats av den prestigefyllda ASME Journal of Mechanical Design, säger Ola Isaksson.

Länk till den vetenskapliga artikeln

Författare

Khalil Al Handawi, Mechanical Engineering, McGill University; Petter Andersson, Multidisciplinary Design Optimization, GKN Aerospace Engine Systems; Massimo Panarotto, Industrial and Materials Science, Chalmers University of Technology; Ola Isaksson Professor, Industrial and Materials Science; Michael Kokkolaras Professor, Mechanical Engineering, McGill University

Ola Isaksson