En dag med fokus på cybersäkerhet

Gruppbild: Jonas Magazinius, David Basin, Behrooz Sangchoolie, Pontus Johnson, Tamara Rezk, Elena Pagnin, Simone Fischer-Hübner, Moa Johansson, Marc Stöttinger
Vy över auditoriet i RunAn med så gott som fullsatta bänkrader
David Basin står i talarstolen
Elena Pagnin talar och visar något med händerna
Marc Stöttinger i talarstolen
Session Chair: David Sands
Simone Fischer Hübner i talarstolen
Pontus Johnson
Tamara Rezk i talarstolen
Marija Furdek
En moderator och fyra panelmedlemmar. I bakgrunden en powerpointbild med alla paneldeltagares namn
fyra paneldeltagare varav en håller i en mikrofon och talar
Utsikt över foajen.
En kille betraktar postertavlor framför ett fönster.
Andrei Sabelfeldt håller en kopp kaffe
Jonas Magazinius, David Basin, Behrooz Sangchoolie, Pontus Johnson, Tamara Rezk, Elena Pagnin, Simone Fischer-Hübner, Moa Johansson, Marc Stöttinger.

Den 11 oktober stod styrkeområde Informations- och kommunikationsteknik värd för seminariet Navigating the cybersecurity landscape på Chalmers.

Framstående forskare i ämnet, från flera europeiska universitet, guidade närmare trehundra deltagare i RunAn på Chalmers Konferenscenter på vägen mot digital säkerhet och gav värdefulla insikter.

Kryptering och behörigheter

Först ut var David Basin, ETH Zürich, som talade om de vägar som datan tar på internet på sin väg från sändare till mottagare, och påtalade vikten av kontroll och kryptering. Han demonstrerade Scion Internet Architecture, en ny metod för Interdomain routing, utformad för säkerhet.

Moa Johansson, vice styrkeområdesledare Informations- och Kommunikationsteknologi, inledde dagen.
Fotograf: Carina Schultz

Därefter fortsatte Elena Pagnin, Chalmers, på kryptografispåret genom att betona vikten av bevisbar kryptografi för att säkra alla steg. När allt kommer omkring är den svagaste länken i kedjan människan!

Marc Stöttinger, RheinMain University of Applied Sciences, tog över stafettpinnen och talade om effekterna av agil kryptografi inom till exempel fordonsindustrin.

Simone Fischer-Hübner, Chalmers och Karlstads universitet, belyste utmaningarna med att hantera behörigheter. Simone sitter med i planeringsgruppen för det kommande Cybercampus som regeringen har beslutat om. I denna grupp ingår även Pontus Johnson, KTH, som tog upp ämnet i sitt föredrag Securing Our Digital Future: The Essential Role of Research and Innovation in Cybersecurity.

Forskning, innovation och utbildning är avgörande!

Pontus JohnsonProfessor and Director of the Center of Cyber Defence and Information Security, KTH

Sårbarhet och attacker

Efter lunch var det dags för Tamara Rezk, från Inria i Frankrike och gästprofessor vid Chalmers tekniska högskola, att ge oss en snabbkurs i CPU i sitt föredrag om spökattacker (spectre attacks).

Sist ut av talarna var Marija Furdek, Chalmers, som inledde med frågan "Är internet fysiskt?" Hon talade om säkerheten i infrastrukturen för optiska nätverk och om vi kan hantera sanningen?

Sammanfattande panel

Dagen avslutades med en paneldiskussion kring dagens ämnen, där även industrin deltog i form av Nasser Nowdehi, Volvo Group, Kim Strandberg, Volvo Cars, Behrooz Sangchoolie, RISE Research Institutes of Sweden, Jonas Magazinius, Assured AB.

Ulrika Avedal Åberg