ABB & WARA Robotics besökte Chalmers

Gruppbild: Sebastian Zudaire och Nikolaos Lamprianidis tillsammans med Robert Feldt, WASP på Chalmers, Gerardo Schneider
Sebastian Zudaire presenterar
Nikolaos presenterar
En grupp personer talar tillsammans
fyra personer samtalar tillsammans
grupp av människor som samtalar tillsammans
Sebastian Zudaire och Nikolaos Lamprianidis från ABB och WARA Robotics tillsammans med Robert Feldt, WASP och Gerardo Schneider, CSE.

Den 20 september besökte Sebastian Zudaire and Nikolaos Lamprianidis från ABB Robotics och WARA Robotics Chalmers för att presentera sig och sin forskning samt hur de kan hjälpa till att stötta andra forskargruppers arbeten med hjälp av till exempel simuleringar. Syftet med mötet var att öka samarbetet mellan Chalmers och WARA Robotics hos ABB.

Värd för mötet var en forskargrupp ledd av Gerardo Schneider, CSE tillsammans med Robert Feldt som Chalmers representant för WASP, Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program.

ABB Robotics och WARA Robotics

Presentationen inleddes med att introducera konceptet WARA, som står för WASP Research Arena. En WARA's syfte är att fungera som en bro mellan industrin och forskningen, där industrin bidrar med plattformar och teknik som normalt inte är tillgängliga för den akademiska forskningen. I det här fallet står ABB Robotics för värdskapet och WARA Robotics är placerat i ABB Corporate Research Center i Västerås. Här finns programvara, simulatorer och robotar som kan användas av forskare.

Utöver Robotics finns andra WARA-områden såsom Public saftety, Media and Languges samt Operational Data. WARA Robotics ingår i WASP Communityt, och har partnerskap med åtta stora lärosäten i Sverige, där Chalmers är ett, samt tre Industry Partners (utöver ABB även Algoryx och Ericsson).

Fysiska och digitala laboratorier

Sebastian och Nikolaos redogjorde för de olika laboratoriemiljöerna; det fysiska laboratoriet och det digitala. I det senare ges möjlighet för olika typer av simuleringar, exempelvis robotarnas rörelser. I laboratoriemiljöerna finns tillgång till både s k Collaborative robots, även kallade cobots som arbetar sida vid sida med människor, och industrirobotar. De beskrev även de användargränssnitt man har tillgång till och demonstrerade olika fallstudier. Ett exempel var hur robotar kan assistera labbpersonal på sjukhus. Här hade man konstaterat att materialet i hållare, provrör etc måste vara robust för att klara påfrestningarna som det snabba arbete som roboten utför. Ett annat var Kitting & Assembly, dvs där man plockar ihop kit för de delar som behövs för en produkt, exvis en kamera, som sedan skickas till roboten som monterar ihop den (assembly) Här har man, precis som inom biltillverkningsindustrin konstaterat att fokus behöver skiftas från massproduktion till massanpassning.

Vi hade en fantastisk upplevelse. Många hörde av sig under och efter eventet, vilket innebär spännande möjligheter för WARA Robotics i framtiden!

Sebastian Zudaire och Nikolaos LamprianidisABB Robotics ochWARA Robotics

Många var intresserade

Det var ett stort intresse för eventet, som blev fullbokat. Vid den avslutande frågestunden ställdes många frågor. Även efteråt kom flera grupper fram och ville prata med Sebastian och Nikolaos.

– Det var fantastiskt att ha Sebastian och Nikolaos här hos oss idag för att presentera WARA och jag uppskattar särskilt de många Chalmerskollegor som dök upp och hade många intressanta frågor, säger Robert Feldt och fortsätter; "Det var tydligt att det finns många möjligheter till ytterligare samarbete. Som Chalmers representant i WASP är det viktigt för mig att vi knyter an än mer till det större WASP-communityt och dess många aktiviteter. Jag hoppas att vi får se fler besök och WASP-relaterade evenemang framöver."

WASP Industry Days 2023

WASP erbjuder flera möjligheter varje år för forskningen att möta industrin, t ex WASP Industry Days som i år hålls Västerås där WARA Robotics står som värd tillsammans med ABB.

Robert Feldt
  • Professor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik

Ulrika Avedal Åberg