Gör som Matilda – sök till IVAs Studentråd

Matilda Svensson

Sedan ett år tillbaka är chalmersstudenten Matilda Svensson en av tolv ledamöter i IVAs Studentråd.
– Det är en fantastisk erfarenhet, lärorikt och ett bra komplement till studierna. Jag har också fått möjlighet att träffa många spännande, framgångsrika och intressanta personer, säger Matilda.

Nu har årets ansökningsperiod till IVAs Studentråd öppnat. IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, har till uppgift att främja tekniska och ekonomiska vetenskaper till nytta för samhällets och näringslivets utveckling.

IVAs Studentråd består av utvalda samhällsengagerade studenter och doktorander som får möjlighet att möta likasinnade och bidra till att forma morgondagens samhälle. Det är också en plats för att testa idéer, träna färdigheter och bygga nätverk.

– Vi bidrar med ett student- och doktorandperspektiv, är en röst för de yngre i samhället helt enkelt. Vi deltar på olika möten och samhällsprojekt som drivs av IVA. Utöver det har vi i Studentrådet en egen verksamhet inom ramen för IVA. Vi driver egna projekt som vi sedan presenterar i deras kanaler, säger Matilda. Ett exempel är; Hur får vi unga att flytta till norra Sverige där många av ingenjörsjobben finns. Vi kan också arrangera seminarier, studiebesök och workshops.

Hon berättar att Studentrådet träffas en gång i månaden på något av de universitet som har studentrepresentanter. Ledamöterna kommer från lärosäten spridda över hela Sverige.
Utöver fysiska möten hörs de av digitalt cirka en till två gånger i veckan.

– Det är väldigt givande att träffas, tiden jag lägger känns lagom och uppdraget funkar bra att ha bredvid studierna, menar Matilda. Nästa gång ska vi ses i Luleå, det ser jag fram emot.

Matilda, som pluggar första året på masterprogrammet Industrial ecology, kände till IVA sedan tidigare eftersom hon deltagit i Tekniksprånget, en satsning som drivs av IVA för att locka fler ungdomar till högre tekniska utbildningar. När hon såg en annons på LinkedIn att de sökte nya ledamöter till Studentrådet tvekade hon inte att skicka in en ansökan. Nu uppmanar hon andra studenter att söka.

– Är du engagerad som person och vill träffa likasinnade ska du absolut söka. Du får vara med i många spännande sammanhang och påverka. Du får arbeta med aktuella samhällsfrågor och det är en erfarenhet som du har nytta av både i dina studier och hela ditt yrkesliv, säger Matilda.

Nu har du chansen att få representera Chalmers i IVAs Studentråd 2024-2026. Deltagande i Studentrådet sker under två år och förutsätter att du har åtminstone två år kvar av din studietid.

– Att vara del av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademins studentråd är både meriterande och givande och ger en stor möjlighet att bidra med ett studentperspektiv i styrgrupper och arbetsgrupper kopplat till ingenjörsvetenskapen och näringslivets utveckling. För alla ingenjörsstudenter med ett samhällsintresse borde det vara givet att söka, säger Jörgen Blennow, Chalmers vice rektor för utbildning och livslångt lärande.

Låter det intressant?

Mejla din ansökan till: vuo@chalmersstudentkar.se
Ansökan ska innehålla: CV och personligt brev på ca en A4.
Sista ansökningsdag: 10 mars 2024.

Har du frågor får du gärna kontakta Matilda via mejl: studentradet@iva.se
Mer information om IVAs Studentråd.

Helén Rosenfeldt