
Prisbelönt forskning, nya samarbeten tog form och framtidens tekniker visades upp när EVS38, en av världens främsta konferenser om eldrivna transporter, samlade deltagare från hela världen i Göteborg i somras.

Två forskare från Chalmers prisades
Den ena var Anders Nordelöf, forskare vid institutionen för Teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers och professor vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), och Anita Bongards från det tyska företaget BorgWarner tilldelades priset Best Lecture Paper.
Utmärkelsen gick till deras artikel ▶ “Allocating the environmental burdens in co-production of rare earth elements for EV magnets”, som behandlar hur miljöpåverkan fördelas vid samproduktion av sällsynta jordartsmetaller – en nyckelfråga för hur man beräknar klimatpåverkan från magneter i elbilar.
– Det är roligt att få ett kvitto på att min forskning är relevant för utvecklingen inom elektromobilitet i stort, och att den bedöms hålla hög kvalitet i en internationell jämförelse, säger Anders Nordelöf.
Artikeln visar hur livscykelanalyser kan ge olika resultat beroende på hur miljöbördan fördelas mellan olika ämnen som används i magnetmaterial – något som kan få stor betydelse exempelvis vid skiften mellan olika typer av magneter.
– Artikeln beskriver utmaningen som uppstår när samma process producerar flera produkter med överlappande livscykler. Vi tittade på utvinning av sällsynta jordartsmetaller, där miljöbördan ofta fördelas utifrån produkternas ekonomiska värde – något som varierar med pris och efterfrågan. Det kan leda till att miljöpåverkan för samma produkt skiftar över tid, vilket riskerar att skapa förvirring om metoden inte blir förstådd. Det är till exempel viktigt vid valet mellan dysprosium eller terbium för termisk stabilisering av magneterna och hur det påverkar deras klimatpåverkan. Det är även viktigt om man vill skifta till att använda magneter med andra sällsynta jordartsmetaller än de som används idag, till exempel om cerium, säger han.

Även V2G-forskning prisades
Den andra forskaren som belönades var Elena Malakhatka, forskare vid institutionen för Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik. Hon presenterade en tjänstekarta för användarresan inom Vehicle-to-Grid (V2G) – ett verktyg som gör det möjligt för elbilar att inte bara ta emot ström från elnätet, utan också skicka tillbaka energi när det behövs. Elbilens batteri blir ett energilager som kan användas för att balansera elnätet.
– Genom att tydliggöra roller och ansvar ökar förståelsen för hur olika aktörer bidrar till helheten. Det gör det lättare att samarbeta och snabbar på omställningen till smarta och hållbara energisystem, säger Elena Malakhatka.
Studien är en del av ett större V2G-projekt tillsammans med Polestar, Svenska Kraftnät, Göteborg Energi, Vattenfall, Easee och Chalmers, finansierat av Vinnova.

Internationell utblick och stark närvaro
Flera forskare och centrumledare lyfter vikten av att EVS38 samlade hela sektorn – från industri till akademi.
– För oss var det viktigt att samla alla svenska aktörer inom elektromobilitet. Den energi vi kände var extra viktigt var viktig nu när det är tuffa tider. Möjligheten att nätverka med internationella aktörer gav extra kraft och speciellt roligt att även tunga sidan var representerad. Trots globala utmaningar är det viktigt att samlas inom området och diskutera elektrifieringen och omställningen till en fossilfri fordonsflotta, säger Linda Olofsson, föreståndare för Swedish Electromobility Centre.

Frances Sprei, biträdande professor vid avdelningen för Fysisk resursteori och expert inom hållbar mobilitet, medverkade både som moderator och talare.
– Det blev många viktiga samtal med forskare, beslutsfattare och industrirepresentanter. Just bredden och möjligheten att föra dialog med så många olika aktörer gör EVS värdefullt. Ett konkret exempel är arbetet med en EU-ansökan om elektrifiering av tunga fordon, där vi hade möjlighet att mötas mellan olika parter som var på plats och komma överens om en gemensam strategi framåt. Det visar vilken betydelsefull arena detta är. Man går på en sådan konferens för att hela branschen är samlad på ett och samma ställe, säger hon.
Hon deltog även i en session kopplad till EU-projektet MACBETH, där forskare från flera europeiska länder samarbetar för att påskynda elektrifieringen av godstransporter – med fokus på megawattladdning, verkliga data och gränsöverskridande infrastruktur.
▶ MACBETH – Multipoint megAwatt Charging for Battery Electric Truck Hubs

Teknik som pekar framåt
Maria Grahn, docent vid institutionen för Mekanik och maritima vetenskaper, deltog med forskare från kompetenscentrumet TechForH2 – som utvecklar vätgasteknik för tunga transporter.
– Vi presenterade ett axplock av verksamheten inom TechForH2, ett Chalmerslett kompetenscentrum som utvecklar ny vätgasteknik för tunga fordon – som lastbilar, fartyg och flyg. Allt från vätgasdrivna flygplan till optiska sensorer fanns representerat, och vi fick många givande samtal om framtida samarbeten. Vi lyckades visa upp vikten av samverkan mellan industri, akademi och myndigheter för att komma framåt när det gäller omställningen till ett fossilfritt energi- och transportsystem – och den roll vätgas kan spela i omställningen. Ingen aktör kan lösa det här på egen hand, men tillsammans kommer vi längre, säger Maria Grahn.

Anders Grauers, biträdande professor vid institutionen för Elektroteknik, lyfter hur snabbt utvecklingen nu går.
– Ellastbilar har gått mycket snabbt från forskning till etablerade kommersiella produkter. Utvecklingen går så fort att det är svårt att hinna följa alla framsteg, men det gör inte så mycket – för nu finns det så många som driver utvecklingen från olika håll. Nu när omställningen är i gång kommer Chalmers roll delvis att förändras – från att föreslå lösningar för fossilfria transporter till att bedriva mer specialiserad forskning som stöttar företag och användare i ett etablerat system.

Patxi Rodriguez Acero, forskningsingenjör vid institutionen för Mekanik och maritima vetenskaper, presenterade ▶ projektet AMES – som undersöker hur luftburna obemannade fordon kan integreras i framtidens trafikmiljöer.
– Det jag tar med mig är det stora intresset för forsknings- och utvecklingsprojektet AMES, som handlar om hur luftburna obemannade fordon kan integreras i framtidens komplexa trafikmiljöer. Vi fick relevanta frågor om tekniken, om framtida användningar och social acceptans. Det var positivt och gav värdefull feedback och bekräftade att vårt arbete har bred relevans.
– Genom att visa den nya interiör- och exteriördesignen för UAM-ambulansen (Urban Air Mobility vehicles) gav vi besökarna en tydlig bild av framtidens luftburna sjukvård. Än viktigare var att lyfta fram den forskning som fortfarande behövs – och visa vägen framåt. Kombinationen av vision och realistiska utmaningar hjälpte till att positionera Chalmers som både framtidsinriktat och realistiskt.

Studentprojekt som väcker framtidstro
Två av Chalmers mest välkända studentprojekt, ▶ Chalmers Solar Team och ▶ Chalmers Formula Student, deltog i utställningen och visade upp fordon som kombinerar innovation, hållbarhet och ingenjörskonst.
För Chalmers Formula Student blev EVS38 ett värdefullt tillfälle att visa upp sin bil och skapa synlighet bland både nuvarande och potentiella sponsorer. Teamet lyfter de många samtalen med företag som en särskilt inspirerande del av evenemanget. Även Chalmers Solar Team tog med sig viktiga erfarenheter från EVS38. Rickard Lennernäs, team manager för 2025 års lag, berättar:
– Det vi lyckades bäst med under EVS38 var att sätta ribban för oss själva. Vi vill vara med på fler utställningar, något som lätt kan prioriteras bort när man jonglerar bilbygge, studier och allt runtomkring. Men med stöd från Chalmers och motiverade lagmedlemmar fick vi ihop en plan och en monter vi var nöjda med. Att synas utåt gör mycket för det långsiktiga arbetet med att växa teamet och bygga ännu bättre solbilar i framtiden. Det är ett kontinuerligt arbete, så förhoppningsvis syns vi igen – då med ännu roligare monter och bilen som faktiskt gick i mål under Bridgestone World Solar Challenge 2025.
▶ Här i kalendern kan ni se en del av Chalmers program på EVS


