
Flickor och kvinnor saknar inte intresse för naturvetenskap, teknik och matematik (STEM) – men de saknar ofta miljöer som gör det möjligt att utveckla och förverkliga det intresset. Det visar rapporten ”Så får vi fler att välja STEM”.
– Problemet är inte att flickor inte är intresserade av teknik. Problemet är att vi inte skapar miljöer där de känner sig välkomna, sedda och uppmuntrade, säger Ulrika Sultan, gästforskare vid Vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers tekniska högskola, och den som skrivit rapporten på uppdrag av Näringslivets skolforum.
Rapporten visar att många flickor tidigt uttrycker ett genuint intresse för teknik och naturvetenskap. Trots det minskar andelen kvinnor successivt genom utbildningskedjan – från grundskola till arbetsliv.
– Vi har länge utgått från att flickor behöver ”inspireras” till teknik. Men när vi lägger ansvaret på individen osynliggör vi de strukturer som faktiskt begränsar och hindrar deras möjligheter, säger hon.
Rapporten pekar på att många initiativ för att öka intresset för STEM är kortlivade och lösryckta. Det leder till att effekterna blir begränsade. Framgångsrika satsningar däremot kännetecknas av kontinuitet och:
- börjar tidigt i skolåren,
- sker kontinuerligt över tid,
- följs upp systematiskt,
- bygger broar mellan skola, arbetsliv och högre utbildning
Dessutom framhålls vikten av att bredda definitionen av STEM.
– Teknik och naturvetenskap handlar inte bara om klassiska ingenjörsyrken, utan också om områden som vårdinnovation, hållbarhet och digitalisering.
Ett av rapportens mest konkreta förslag är att stärka STEM-innehållet i lärarutbildningen – särskilt i de tidiga åldrarna. I dag får många lärarstudenter mycket begränsad utbildning i teknikämnet, vilket riskerar att forma en skola där elevernas nyfikenhet inte tas tillvara.
– Lärarna är nyckeln. Om de inte får rätt verktyg, går vi miste om generationer av barn som hade kunnat hitta sin väg till STEM, säger Sultan.
Rapportens huvudbudskap är tydligt: arbetet för att öka kvinnors deltagande i STEM behöver flytta fokus – från att väcka intresse till att skapa möjligheter.
– Det vi måste göra är att bygga miljöer där flickor kan omsätta sitt intresse i handling, säger Ulrika Sultan. Först då kan vi få verklig förändring.
Frågor?
- Gästforskare, Ingenjörsutbildningsvetenskap, Vetenskapens kommunikation och lärande