Studenter från Healthcare studio vinner internationellt pris

Förslag på ny innergård till Lundby närsjukhus.
Förslag på ny gård till Lundby närsjukhus.
Förslag på ny entré till Lundby närsjukhus.

Studenter från Healthcare studio vid Chalmers Arkitektur och samhällsbyggnad har tilldelats det internationella priset Master of Architecture Award 2022 av Architects for Health i Storbritannien.

Studenterna Kritsada Simcharoen, Alessia Fiorin och Anton Persson vann det prestigefyllda priset med sitt projekt Greenhearth Hospital, som är ett förslag till ett nytt sjukhus i Göteborg.

Juryn kommenterar bland annat att projektet hanterar alla aspekter av patientens och besökarens upplevelse på ett bra sätt. Designen beskrivs skrivs som mogen och imponerade.

Om priset:
AfH Student Design Award är en årlig designtävling för studenter och 2022 var det 14:e året. Förutom att främja god design vill AfH uppmuntra nästa generation att brinna för designkvaliteten inom hälso- och sjukvård och social omsorg. Målet är att fira möjligheterna till innovation och experimenterande och att sammanföra studenter från olika discipliner för att dela med sig av sina kreativa idéer.

Mer om priset och resultaten

Mer om Healthcare studio