Teknikåttan ska locka fler till naturvetenskapliga ämnen

Teknikåttan vill öka intresset för och nyfikenheten på teknik, naturvetenskap och matte.
– Vi har förnyat och förbättrat och ambitionen på sikt är att minst 50 procent av alla klasser i åttan ska anmäla sig, säger Emma Frisk, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, och nationell samordnare för Teknikåttan.

Teknikåttan är ett rikstäckande samarbete mellan elva olika lärosäten.

Det syftar till att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap i samhället, men framför allt att stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga och stärka deras självförtroende. Sedan starten 1993 har intresset för att delta ökat från år till år och i dag finns Teknikåttan i hela landet.
– Tävlingen är mycket uppskattad men har i princip sett likadan ut sedan starten. I år har vi därför producerat en film där frågorna ställs i. Vi vill med den visa att visa att teknik och naturvetenskap finns i vår omgivning i många olika sammanhang och kan vara väldigt roligt samtidigt som det är viktigt.

Samarbete med näringslivet

I årets tävling samarbetar man med Tekniska Museet och Volvo CE och hoppas på att det ska koppla frågorna till tekniska tillämpningar på ett bra sätt.
– Ja, precis! Vi vill visa att det finns alternativa vägar till kunskap, säger Emma Frisk. Genom att relatera till vardagsnära teknik och genom att anlägga nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen lockas eleverna att ge kloka svar på kluriga problem. Därigenom stärks också elevernas tilltro till sitt eget sunda förnuft.

Från och med år 2000 har landets alla åttondeklassare kunnat delta tävlingens första del, och i dag är det cirka 20 procent av dem som också gör det - något som man nu vill bättra på.
– Vi har höga ambitioner, för vi tycker ju att det här är väldigt viktigt. Vi siktar på att i alla fall hälften av alla åttor ska hänga på!

Hur går tävlingen till?

Det hela börjar med en kvaltävling. De som tar sig vidare går till en regional tävling för att sedan försöka gå mot rikstävlingen och finalen där. Förutom att ha roligt och lära sig massa nya saker på kuppen finns det också 30 000 kronor i vinstpott för den vinnande klassen.

Är du smartare än en åttondeklassare?
Det kan du testa själv på Teknikåttans hemsida. Här ligger föregående års frågor.

Mer om tävlingen

Teknikåttan är rikstäckande och indelad i elva regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. I Västra Götaland är det Chalmers som är det ansvariga lärosätet.

For mer information

Jenny Palm