Open Access-pris till rapport om framtida elsystem

Decorative
Jessica Lindholm (höger), tf chef för avdelningen informationsresurser och vetenskaplig publicering på Chalmers bibliotek, delade ut priset till Filip Johansson, professor, och Lisa Göransson, docent, båda från institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap.

2023 går Chalmers biblioteks Open Access-pris till Lisa Göransson och Filip Johnsson från institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap. Deras artikel Ett framtida elsystem med och utan kärnkraft – vad är skillnaden? är årets mest nedladdade på Chalmers - dessutom på bara tre månader.

Stort grattis till er, Lisa Göransson, docent, och Filip Johnsson, professor! Era tankar om det här priset?

- Det känns jätteroligt såklart. Det finns ett stort intresse av energiomställningen och vi ser detta som att vår forskning ligger rätt i tiden.

Er rapport har blivit mer laddad på tre månader än alla andra på ett helt år, vad tror ni det beror på?

- Det beror nog på att energiområdet är väldigt hett. Man behöver bara öppna en tidning så finns det ofta artiklar om energiomställningen. Ämnet har ju också politiserats under de senaste åren – speciellt i och med valdebatten före senaste valet – och det finns väldigt mycket åsikter. Vi har som mål att visa på möjligheter med energiomställningen men även utmaningar. I debatten finns tyvärr en del som fokuserar på utmaningarna på ett negativt sätt utan att komma med så mycket förslag på lösningar, säger Filip Johnsson.

- Vi upplevde att det saknades helhetsbilder hur Sveriges framtida elsystem skulle kunna se ut och fungera. Omställningen av elsystemet är ju omfattande och påverkar alla på ett eller annat sätt. Vi vill använda det vi lärt oss från forskningen för att bidra till en ökad förståelse för frågor som ”Vad gör vi om det inte blåser?”, och ”Kommer elpriset att variera?”, säger Lisa Göransson.

Vad är open access för er? Varför är det viktigt?

- Självklart är det viktigt att forskning är öppen och kan spridas och nyttiggöras brett. Vår rapport var också ett försök att nå ut med vår forskning till en bredare grupp. Därför känns det extra roligt att rapporten laddats ner så många gånger, säger Filip Johnsson.

- När forskningen närmar sig tillämpning, som den gör i det här fallet, är det särskilt viktigt att den blir så tillgänglig som möjligt vilket är möjligt genom open access, säger Lisa Göransson.

Hur kan vi få fler att publicera vetenskap öppet? Några utmaningar som universitet/högskola behöver överkomma som ni ser det?

- Idag har många forskningsråd krav på att man ska publicera i open access vilket är bra. Utmaningar kan vara att säkerställa att de kanaler man väljer håller hög kvalitet. Under senare tid har det kommit fram att det finns en del förlag som har periodika som håller låg standard – det är trots allt en kommersiell verksamhet. Sedan kan det, beroende på ämne, också vara bra att publicera rapporter som likt vår vänder sig till en bredare läsekrets. Här är nog utmaningen att hinna skriva denna typ av rapporter. Här kan man bara hoppas att nyttiggörande av forskningen räknas med i meritering av forskare, vilket väl inte verkar vara riktigt fallet idag, säger Filip Johnsson.

Jessica Lindholm, tf chef för avdelningen informationsresurser och vetenskaplig publicering på Chalmers bibliotek, delade ut priset:

- Att Chalmers och biblioteket varje år under den internationella Open access week lyfter fram någon som utmärkt sig genom att nå ut brett med sin forskning gör mig stolt över vår arbetsplats.  Det gör att fler enkelt kan ta del av aktuella frågor inom forskningen på Chalmers. Det är en viktig aspekt av bygget av ett öppet och demokratiskt kunskapssamhälle och därmed i linje med Chalmers vision om att skapa en bättre framtid. De forskare som publicerar sig Open access får dessutom mer citeringar än inlåst forskning och därmed även potentiella fördelar i sina egna karriärer.

Vill du läsa hela rapporten hittar du den här!

Vad är Chalmers biblioteks Open access-pris?

Utmärkelsen har delats ut sedan 2015 och är ett sätt för Chalmers bibliotek att uppmärksamma det globala eventet Open access-week som pågår en vecka i oktober. I år är temat "Community over Commercialization” och på deras hemsida beskriver de syftet så här: “Open Access Week 2023 is an opportunity to join together, take action, and raise awareness around the importance of community control of knowledge sharing systems”.

Här kan du läsa mer om Open Access week!

Jenny Palm