Chalmersmedaljörer för 2022 utsedda

Skylt på campus Johanneberg

​Årets Chalmersmedaljer tilldelas Ulla Antonsson och Göran Bengtsson.

Chalmersmedaljen delades för första gången ut 1948, till minne av William Chalmers födelse 200 år tidigare. Medaljen ges till någon som har främjat högskolans verksamhet genom intresse och värdefull insats – alltså gjort något utöver det vanliga för Chalmers.

Ulla ​Antonsson

Ulla Antonsson tog sin arkitektexamen på Chalmers 1981. Sedan 1979 har hon arbetat på White arkitekter, sedan 1990 som delägare. Bland hennes genomförda uppdrag finns uppmärksammade och prisbelönta renoveringar, ombyggnader, tillbyggnader och nybyggnader, flera med stort värde och betydelse för Göteborg, till exempel om- och tillbyggnaden av Konserthuset och restaureringen och ombyggnaden av Hagabadet. På Chalmers campus har hon bland annat varit ansvarig arkitekt för den stora ombyggnaden av nuvarande Samhällsbyggnadshuset.

2002 till 2011 var hon adjungerad professor i Arkitektur med inriktning mot Form och teknik vid Chalmers, Institutionen för Arkitektur, där hon bidrog till att utveckla inte minst utbildningen genom sitt sätt att föra in såväl perspektiv från den samtida arkitektprofessionen som sin syn på omvandling av befintliga byggnader, historiens betydelse i nutida arkitekturpraktik och tidlösa arkitektoniska värden i moderna sammanhang.

Göran Bengtsson

Göran Bengtsson, är ordförande för Adlerbertska stiftelserna, Hasselbladstiftelsen, Universeums ägare Stiftelsen Korsvägen, och ytterligare ett antal av Göteborgs framstående stiftelser. I många decennier har stiftelserna gett ekonomiska bidrag till studerande och forskare vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet inom många olika områden.

Göran Bengtsson har ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor och kunskapsspridning vilket är helt i linje med Chalmers vision. Genom sin allmänbildning och sociala förmåga har Göran Bengtsson bidragit till att skapa goda samarbeten mellan lärosäten, staden, näringslivet och andra aktörer.

Chalmersmedaljen delas ut vid promotionshögtiden den 11 juni 2022.