Chalmers toppar anseendeindex för trettonde året i rad

Bild 1 av 1
dekorativ

Ökad kännedom och en positiv mediebild tillhör de faktorer som gör att Chalmers för trettonde året i följd är Sveriges mest ansedda lärosäte.

Chalmers anseendeindex är i år 85, vilket är lägre än föregående år. Näst högst anseendeindex, 84, har KTH, följt av Lunds tekniska högskola på 76. Flera lärosäten får lägre värden jämfört med tidigare undersökningar, men i en kommentar skriver Verian, som genomför anseendeundersökningen, att minskningen inte är signifikant. Under de 13 år som Chalmers har deltagit i undersökningen har resultatet varierat mellan 85-90.

Undersökningen visar att Chalmers genomgående får höga betyg. Särskilt starkt är lärosätet inom faktorer som rör framgång, studienytta och forskning. Även mediebilden är stark. Bara en procent av allmänheten uppfattar medietonen som negativ. Fler har också en god kännedom om Chalmers, jämfört med föregående år.

Även om intervjubaserna är små ser Verian en tendens till minskat anseende i den yngsta åldersgruppen, 18 till 29 år. Inom ”mjukare” faktorer som beundrar och respekterar och håller vad de lovar ligger betygen för Chalmers relativt sett något lägre än för andra områden.

Anseendeindex byggs upp av frågor inom fem områden: Allmänt rykte, personliga intryck, tillit, framgång och kvalitet. Den årliga undersökningen vänder sig till ett slumpmässigt urval personer i åldrarna 18–79 år. Grunden för ett gott anseende är enligt Verian en väl fungerande verksamhet och en god förmåga att kommunicera verksamhetens framgångar och fördelar.

Läs mer om Chalmers anseende och ranking

Anseende och rankning

Vilket förtroende åtnjuter Chalmers i Sverige? Och hur står sig Chalmers internationellt? Rankningar och anseendeundersökningar är försök att mäta och jämföra universitet, och viktiga faktorer i både nationell och global konkurrens. Vissa mätningar är generella, andra bedömer ämnesområden eller utvalda aspekter av verksamheten, alla med olika syften och metoder.