Chalmers Solar Team redo för världens tuffaste solbilsrace

Bild 1 av 1
Chalmers SOlar Team. Årets bil.
Chalmers Solar Team har deltagit i tävlingen tidigare, men inför 2025 års upplaga har laget tagit ett stort kliv. Nya bilen Arvaker är betydligt större än föregångaren Allsvin – bland annat tack vare nya tävlingsregler som tillåter större ytor för solpaneler. Trots sin storlek är bilen också mer aerodynamiskt effektiv, enligt lagets egna simuleringar.

Efter ett års intensivt arbete står studenterna i Chalmers Solar Team klara för Bridgestone World Solar Challenge 2025, den 24–31 augusti i Australien. Det är en av världens mest krävande uthållighetstävlingar för solcellsdrivna bilar. Med nybyggda Arvaker ska laget ta sig 3000 kilometer från Darwin i norr till Adelaide i söder – med enbart solenergi som drivmedel. Bakom projektet står 30 studenter som ideellt har designat, byggt och testat bilen, i vad som beskrivs som ett av Chalmers mest utmanande och lärorika projekt.

Tilde Thurfjell Emilsson
Tilde Thurfjell Emilsson

– Nu känner vi en blandning av spänning, nervositet och stolthet. Tävlingen är kulminationen av drygt ett års slit och hårt arbete, säger Tilde Thurfjell Emilsson, Head of Economics för Chalmers Solar Team, och student på Chalmers maskiningenjörsprogram.

Hon är på plats i Australien och ser fram emot solbilstävlingen.

– Det ligger många långa nätter bakom bilen. Det har aldrig varit en självklarhet att ta oss hit. Ingen av oss var med under förra tävlingen, så vi vet inte vad vi kan förvänta oss, även om vi har fått höra mycket från våra alumner.

Tilde säger att Chalmers Solar Team tror att Arvaker är den bästa solbil som Chalmers hittills har producerat, och därför är de såklart extra taggade på starten – att  äntligen får visa vad laget och bilen går för.

Från Allsvin till Arvaker – ny bil, nya utmaningar

Chalmers Solar Team har deltagit i tävlingen tidigare, men inför 2025 års upplaga har laget tagit ett stort kliv. Namnen på bilarna – Arvaker och Allsvinn är i nordisk mytologi de två hästar som drar solvagnen Alfrödul över himlen. Nya bilen Arvaker är betydligt större än föregångaren Allsvin – bland annat tack vare nya tävlingsregler som tillåter större ytor för solpaneler. Trots sin storlek är bilen också mer aerodynamiskt effektiv, enligt lagets egna simuleringar.

– Arvaker är snabbare, effektivare och bättre anpassad för de förändrade förhållandena under australiensisk vinter, säger Tilde Thurfjell Emilsson.

I teamet finns en bred kompetens inom  mekanik, elektronik, strategi, logistik och marknadsföring. Flera tävlingsspecifika roller finns också – som “Battery Officer” och “Safety Officer” som ansvarar för säkerheten kopplat till batteriet och till alla människor i Chalmers lag.

– Sen har vi ju självklart även våra förare och vår team manager, säger Tilde Thurfjell Emilsson.

Formel 1 handlar om snabbhet, teknik och mänsklig skicklighet. Vad utmärker  solbilstävlingen?

– Man kan argumentera att "snabbhet, teknik och mänsklig skicklighet" också gäller Bridgestone World Solar Challenge. Men huvudutmaningen ligger i uthållighet och effektivitet, där ingenjörer ska bygga en bil som inte bara går snabbt, utan också klarar de unika utmaningarna i australiensiska outbacken – den vidsträckta och ofta ogästvänliga inre delen av landet. Utmaningen handlar också om att ett lag på nästan 20 personer ska resa över 300 mil under tävlingen. Att organisera detta effektivt är en viktig del, vilket skiljer tävlingen från många andra motorsportsevenemang. Att allt görs av studenter ger dessutom tävlingen en unik karaktär.

Mentalt krävande för förarna 

– För laget är den största utmaningen att få allting att klaffa när förutsättningarna snabbt förändras, och att då kunna anpassa sig.

För föraren är den största utmaningen att tävlingen består av ganska monoton körning i hög värme. Att hålla sig alert trots relativt raka sträckor, samtidigt som solen ligger på, kan bli krävande.

– För att hålla körningen säker kommunicerar vi regelbundet med föraren från en följebil – så även om föraren sitter själv i bilen, är hen aldrig egentligen ensam, berättar Tilde Thurfjell Emilsson.

 Chalmerslagets mål i år är att för första gången gå i mål i tävlingen, något som långt ifrån alla lag klarar av. – Utöver detta vill vi dessutom göra det som bästa lag i Sverige, och där tror vi att vi har möjligheter att lyckas.

Spionage med glimten i ögat

Inför tävlingen har Chalmerslaget följt konkurrenternas framsteg noggrant. Via sociala medier och möten med andra lag har de fått en inblick i vilka lösningar som utvecklats globalt.
– Det är något vi kontinuerligt gör. Det ligger i nyfikenhetens natur att se hur andra lag löser samma problem som vi har.
– Vi har även träffats och utbytt erfarenheter med flera lag, både från Sverige och i världen. Nu när vi befinner oss i Australien har vi till exempel ätit lunch med ett lag från Schweiz och ett från Australien, för att sedan besöka deras verkstäder och se deras bilar. Det finns en stark gemenskap i det här, trots att vi tävlar mot varandra, säger Tilde Thurfjell Emilsson.

Det stora äventyret i Australiens vildmark

– Det som är mest spännande är att se hur vi presterar i verkligheten. Så att få komma ut i Australiens vildmark för att se hur väl allting fungerar, och hur snabbt vi kan köra under australiensisk sol, ska bli otroligt spännande. Sen är ju helheten ett äventyr – för många av oss är detta det längsta från Sverige vi har varit – så det är spännande att samtidigt få se en helt ny miljö och kultur, och få träffa lag från hela världen.

Chalmers Solar Team
Chalmers Solar Team på plats i Australien. Solbilarna byggs inte inom ramen för någon kurs. Det är ett studentdrivet, ideellt projekt där studenterna söker stipendier, sponsorer, designar, bygger och tävlar på egen hand – med ekonomiskt och kunskapsmässigt stöd från Chalmers och med tillgång till Chalmers labbmiljöer.

Ett budskap till framtidens fordonstillverkare

Tilde Thurfjell Emilsson hoppas att deras arbete visar att man inte behöver vänta tills efter examen för att bygga häftiga saker.
– Framtidens hållbara lösning kanske redan existerar hos oss. Ett sådant här projekt lär en så mycket som inte går att få från kurser, så det är ett otroligt komplement i ens utbildning. Vi hoppas att utvecklare av framtidens fordonstillverkare vågar satsa på studenter och nya idéer.

Om ni får drömma – var ser vi solcellsbilar i framtiden?

 – I ditt garage, säger Tilde med ett leende, möjligheterna är många, och även om den typ av bil som vi bygger just nu inte är något som skulle vara praktiskt hos den vardagliga familjen, så jobbar vi med tekniker som har stor potential att vara ett viktigt bidrag i den hållbara omställningen av transportsektorn.

 

FAKTA:

Bridgestone World Solar Challenge 2025 är en tävling som lockar studenter och ingenjörer från hela världen med sina egentillverkade solbilar.

Skribent

Ann-Christine Nordin