Årets Chalmersmedaljörer utsedda 2020

Chalmersportalen på campus Johanneberg

​Årets Chalmersmedaljer tilldelas Peter Alehammar och Madeleine Olsson Eriksson. Mottagarna belönas för stort engagemang för Chalmers studenter och alumner samt för mångårigt stöd till vetenskap och kultur.

Chalmersmedaljen delades för första gången ut 1948, till minne av William Chalmers födelse 200 år tidigare. Medaljen ges till någon som har främjat högskolans verksamhet genom intresse och värdefull insats – alltså gjort något utöver det vanliga för Chalmers.

Peter Alehammar

Peter Alehammar är vd för Chalmers studentkår. Han tog civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnadsteknik 1982 och var under studietiden vice ordförande i kårstyrelsen. Efter en tid i näringslivet återvände han till Chalmers och avdelningen för alumni- och marknadskontakter, där han byggde upp Chalmers alumnnätverk och arbetade med bildandet av stiftelsen US Friends of Chalmers. Peter Alehammar spelade också en viktig roll i Chalmers – och den svenska lärosätesvärldens – första fundraisingkampanj, som gav över 300 miljoner kronor till ombyggnaden av Kårhuset.

Han utsågs därefter till direktör för Chalmers studentkår och dess företagsgrupp, som han sedan dess byggt upp till Sveriges största verksamhet inom studentnytta. Han har under sin tid på Kåren säkerställt en stabil ekonomi och har med sin stora kunskap om lärosätet stått för en viktig kontinuitet i samarbetet mellan studentkåren och högskolan.

Madeleine Olsson Eriksson

Madeleine Olsson Eriksson är läkare och ordförande i Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur. Efter medicinstudier på Karolinska institutet fick hon sin läkarlegitimation 1981, och har sedan 1990-talet drivit Avenykliniken i Göteborg. Madeleine Olsson Eriksson är också delägare till Mitt liv, som arbetar med integrationsfrågor och för allas rätt till arbete. Hon är sedan 2007 hedersdoktor vid konstnärliga fakulteten på Göteborgs universitet för sitt filantropiska engagemang.

Sten A Olssons stiftelse ska främja vetenskap och kultur och har stöttat Chalmers inom flera områden, bland annat en stor donation som utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation och det som i dag är Stena center. Den har också bidragit till Stena Industry Innovation Laboratory (SII-Lab) – Chalmers öppna testbädd för digital industriproduktion. Donationerna har även använts för resestipendier till studenter och som stöd till experimentverkstaden Fysikaliska leksaker.

Chalmersmedaljerna delades ut vid promotionshögtiden den 6 juni.​

Erik Krång