Seminarium
Öppet för anmälan

Hur klarar svensk fordonsindustri den globala elektrifieringen?

Bild 1 av 1
Highway. Motorväg. Tunga transporter. Personbilar.
På väg mot en elektrifierad och autonom framtid – klarar svensk fordonsindustri tempot i den globala omställningen? Den pågående transformationen aktualiserar centrala forskningsfrågor om teknikutveckling, samhällseffekter och institutionella förutsättningar. Välkommen till vårt seminarium.

Elektrifieringen och utvecklingen av självkörande funktioner omformar fordonsindustrin i grunden. Det handlar inte bara om att bygga batterier, elfordon och laddinfrastruktur, utan också om teoretiska kompetenser, erfarenheter samlade av människor och maskiner samt utvecklingen av institutioner och lagstiftning.

Översikt

Öppet för anmälan
  • Datum:Startar 9 december 2025, 12:00Slutar 9 december 2025, 14:00
  • Språk:Swedish
  • Anmäl dig senast:2 december 2025
Anmäl dig här! (Öppnas i ny flik)

I Sverige har vi länge uppfattat att vi ligger bra till i industriell modernisering och utveckling.
Men hur står sig Sverige och svenska företag i den globala konkurrensen?
För att industrin ska vara ledande är excellent och relevant forskning och utbildning avgörande.

Mats Harborn
Mats Harborn

Hur säkerställer vi att forskningen ligger i framkant när den industriella utvecklingen går snabbare än det akademiska publiceringssystemet?
Och hur får vi samspelet mellan industrin och akademin att fungera bättre?

Seminariet den 9 december ger perspektiv på forskningen, den industriella utvecklingen i Kina och globalt inom elektrifiering, samt hur lagstiftning hanterar utvecklingen av informationsteknologi för fordon.

Panel

Moderator, Tomas Kåberger – professor Industriell energipolicy, och ledare för Chalmers styrkeområde Energi

Henrik Green
Henrik Green

Talare

  • Frances Sprei – En av Chalmers forskare kring transportsektorns och fordonstekniken utveckling. Professor i hållbar mobilitet, och forskar bland annat om högeffekt-laddning för fordon och om samspelet mellan lagstiftning och industrins utveckling.
  • Mats Harborn – Har flera decenniers erfarenhet av Kinas industriella utveckling och är nu President, Scania China Group som just byggt upp en stor tillverkningsanläggning i Kina.
  • Henrik Green – Efter en lång karriär inom Volvo Cars ansvarar han nu för Autonoma system inom Einride som utvecklat autonoma elektriska lastfordon och just blivit listade på börsen i New York till en värdering av 17 GSEK.