
Elektrifieringen och utvecklingen av självkörande funktioner omformar fordonsindustrin i grunden. Det handlar inte bara om att bygga batterier, elfordon och laddinfrastruktur, utan också om teoretiska kompetenser, erfarenheter samlade av människor och maskiner samt utvecklingen av institutioner och lagstiftning.
Översikt
- Datum:Startar 9 december 2025, 12:00Slutar 9 december 2025, 14:00
- Språk:Swedish
- Anmäl dig senast:2 december 2025
I Sverige har vi länge uppfattat att vi ligger bra till i industriell modernisering och utveckling.
Men hur står sig Sverige och svenska företag i den globala konkurrensen?
För att industrin ska vara ledande är excellent och relevant forskning och utbildning avgörande.

Hur säkerställer vi att forskningen ligger i framkant när den industriella utvecklingen går snabbare än det akademiska publiceringssystemet?
Och hur får vi samspelet mellan industrin och akademin att fungera bättre?
Seminariet den 9 december ger perspektiv på forskningen, den industriella utvecklingen i Kina och globalt inom elektrifiering, samt hur lagstiftning hanterar utvecklingen av informationsteknologi för fordon.
Panel
Moderator, Tomas Kåberger – professor Industriell energipolicy, och ledare för Chalmers styrkeområde Energi

Talare
- Frances Sprei – En av Chalmers forskare kring transportsektorns och fordonstekniken utveckling. Professor i hållbar mobilitet, och forskar bland annat om högeffekt-laddning för fordon och om samspelet mellan lagstiftning och industrins utveckling.
- Mats Harborn – Har flera decenniers erfarenhet av Kinas industriella utveckling och är nu President, Scania China Group som just byggt upp en stor tillverkningsanläggning i Kina.
- Henrik Green – Efter en lång karriär inom Volvo Cars ansvarar han nu för Autonoma system inom Einride som utvecklat autonoma elektriska lastfordon och just blivit listade på börsen i New York till en värdering av 17 GSEK.





