Så går skolorna vidare efter finalomgången

​Fem finalisklasser möttes i ett hemligt uppdrag mitt på Ljusgården, Samhällsbyggnad. Utmaningen i finalen av Tekniktävlingen var att bygga högst. Fotö skolan gick segrande ur den striden, men vilka erfarenhet tar elever och lärare med sig efter det att tävlingen har tagit slut? 

Redan från start var Fotoskolan duktiga på att ta sig an uppgiften att bygga det högsta papperstornet i den fartfyllda finalen av Tekniktävlingen 2019. 

¬​Vi har lärt oss att det är viktigt att testa olika lösningar och prata igenom saker innan man börjar bygga, säger eleverna från Fotoskolan unisont. 

Lite längre bort kämpade Fässbergsskolan med att försöka bräcka de andra klasserna. 

–I den här finalen har lärt oss att bygga papperstorn är ganska skoj, men att papper inte är ett så stabilt material, säger Melvin Stenberg.

–Det här är kul, men jag tyckte att bygga framtidens boende var ännu roligare. Man fick ha mycket fantasi och lära sig att jobba tillsammans med andra, fyller klasskompisen Doris Torgeby i. 

Det är inte bara eleverna som har inspirerats av tävlingen, utan också lärarna som i flera månader har kunnat jobba ämnesintegrerat med de olika tekniska bitarna som ingår i uppgiften att konstruera framtidens boende.  

På Fässbärgsskolan har man arbetat med projektet i både NO:n, bilden och i svenskan. Två av skolans bidrag korades som finalister efter den första omgången. 

–Ett är ett boende som kan fungera som en husbåt och är bara byggt med tekniska lösningar. Det andra är ett torn som eleverna kallar för Twin towers som stängs när det regnar och senare öppnar upp sig med hjälp av solenergi. Eleverna har också funderat mycket på hur källsorteringen ska se ut i framtiden. Här går den under jorden, så att det inte kommer någon transportbil och hämtar skräpet, säger Maria Serkitjis lärare på Fässbergsskolan. 

Eleverna har först googlat kända byggnader för inspiration, skissat på sina modeller i bilden och skrivit sina rapporter i svenskundervisningen.  

Presentation av modellerna

–Det är lätt att leva i nuet när man är ung, men den här tävlingen lär eleverna att tänka framåt och att göra medvetna val inför framtiden. Klasserna har också lärt sig vikten av att samarbeta och att tänka utanför ramarna genom att fundera på olika hållbara och tekniska lösningar. Nu går vi vidare genom att skriva framtidsberättelser i svenskan och arbeta med olika naturtyper i geografin. 

Flera av skolorna som har deltagit i finalen har också tagit emot hjälp utifrån för att få lite extra skjuts i steget. 

–Inspirationsmaterialet som vi fick från Chalmers var en bra start, sedan tog jag kontakt med en arkitektbyrå dit några av eleverna fick komma på studiebesök. Då blev projektet ännu mer förankrat i verkligheten och de fick också förståelse att man inte kan bygga precis som man vill utan att helheten måste hänga ihop, säger Malin Gillholm, lärare på Kompassenskolan på Öckerö.

–Vi har en elev vars moster är arkitekt som kom och föreläste för klassen. Hon förklarade hur en planritning går till, hur den blir en 3D-modell och hur huset sedan kan se ut i verkligheten genom att visa exempel sitt eget hus som exempel. Det gjorde att barnen fick en helt annan förståelse för hur processen går till, säger Anki Bengtsson, lärare på Fotö skola.

Hon menar att Tekniktävlingen är en naturlig fortsättning för äldre barn efter utmaningen i Rädda ägget och lyfter fram problemlösning som en viktig aspekt i det hela. 

–Först tänker eleverna på ett sätt, men med ny kunskap får man hela tiden revidera sina tankar och då också följa upp dessa med nya skisser tills man till slut har en som håller hela vägen. Det är en riktigt bra övning inför framtiden.
​​
Hur går ni vidare med teknikundervisningen efter tävlingen? 

– Det vi har på gång nu är att fortsätta bygga modeller, men det här gången riktar vi in oss på kända större byggnader som Turning Torso och Colosseum och liknande. I det arbetet kommer vi också att studera olika byggnadstekniker, säger Anki Bengtsson. 

–Klassen har i och med projektet blivit intresserade av drönare och programmering av robotar, så nu blir det nästa steg, säger Malin Gillholm. ​


Text och bild : Vedrana Sivac​

Publicerad: on 08 maj 2019.