NASA
Mars yta ovanifrån​​​​​​
 Foto: NASA

Finalister i Tekniktävlingen 2020

Under Rymdveckan i september förra året, startade närmare 1000 elever i åk 6 ett omfattande projektarbete i teknik. Uppdraget var att bygga en modell av en forskningsstation på planeten Mars och försöka lösa flera av de utmaningarna som finns med en sådan vistelse på planeten. Livsuppehållande system, mental och fysisk hälsa och nödvändiga kompetenser, för att nämna några.

Bidragen andades kreativitet och innovation! Stolta barn ställde ut närmare 130 modeller med förslag och beskrivningar på hur en framtida koloni på Mars skulle kunna bo och leva. Resultatet kunde man se i en utställning som pågick mellan 20 feb - 4 mars på ACE - biblioteket och entrén i Samhällsbyggnadshuset.  En jury bedömde samtliga  teknikprojekt och valde ut de fem projekten som utmärkte sig mest. Klasserna bjöds sedan in till Chalmers för en finalomgång för att kämpa om årets vandringspokal och stipendier. 

Ett stort tack till samtliga elever, lärare och företag som deltagit i årets tekniktävling! ​

Juryn representeras av:
Ingela Nordström, Volvo
Ida Röstlund, Chalmers
Lina Nyberg, Fältingenjörerna
Peter Szabo, Egnahemsbolaget
Marianne Gyllensten, Chalmers
Louise Florell, Energiförbättring AB
Per-Anders Träff, Chalmers
Datta Prajit, Afry
Emelie Björkman, Chalmers Studentkår
Katja Lindblom, Slottsskogsobservatoriet

Finalister

Hultskolan åk 6 med projektet Mars Bars
Modellen är välarbetad och mycket snygg. Fantastisk välskriven, nyanserad och utförlig rapport med många imponerande skisser. Det känns tryggt att projektet tänkt på nödsituationer och en raket står redo att ta besättningen hem.

Kompassenskolan åk 6 med projektet Lava
Modellen och rapporten visar på avancerad och nyskapande teknik för att framställa vatten, ta hand om sanitetsavfall samt ett försvarssystem mot fallande asteroider. 

Fridaskolan åk 6 med projektet Mushroom Kingdom
En nyskapande design utmärker detta bidrag. Den tillhörande rapporten är välgjord med en helhetssyn samt analyser av behov och viktiga funktioner.

Påvelundskolan åk 6 med projektet Framtidens Mars
Detaljrik, välarbetad modell anpassad till Mars svåra miljöm. Rapporten är komplett, lättförståelig och tydlig. Det är mycket spännande att följa arbetet i Loggboken och se projektet växa dag för dag.

Taubeskolan åk 6 med projektet Base on Mars
Ett spännande koncept med detaljerade beskrivningar och en genomarbetad modell av en möjlig bas på Mars. Tydliga kopplingar i rapporten mellan informationen om Mars samt de valda tekniska lösningarna. Ritningar och modell överensstämmer med varandra i hög grad.

Hedersomnämnda

Taubeskolan åk 6 med projektet Basis Die Martis
Nyskapande konstruktion, tekniska lösningar och fint utformad modell med intressanta detaljer och interaktiva inslag.

IES åk 6 med projektet Marshouses
Kreativ och unik design med inspiration från naturen och visade flera intressanta tekniska lösningar.

Parkskolan åk 6 med projektet 6 grön
Idérika och detaljerade lösningar av en forskningsstation konstruerad delvis under mark.

Dalaskolan åk 6 med projektet Marsstationen
Personlig och proffsigt utformad modell med flera kreativa och nytänkande grepp.

Publicerad: sö 10 maj 2020.