Framtidens lekplats - finalister 2022

Med sikte på framtidens teknik, ett fantasifullt barnperspektiv och en inkluderande stad har mellanstadieelever i hela Sverige antagit utmaningen, visionerat och byggt modeller av sin drömlekplats om 100 år. I framtiden kommer lekytorna innehålla VR, vara naturnära och äventyrliga samt hållbart konstruerade – om eleverna får bestämma.

Under en hel termin har mellanstadieelever från 30 skolor runt om i Sverige arbetat med ”Framtidens Lekplatser” och utvecklat närmare 130 fantasifulla, lekfulla och innovativa teknikprojekt. Efter tuffa överläggningar utsåg juryn fem finalistprojekt som utmärkte sig mest och får dela på 25 000 kr i stipendier. Dessutom erhåller en skola i Göteborgspriset för sin ”Kreativitet och Innovation”. 

Samtliga bidrag kan ses i en online utställning. En del av projekten kan även ses under vecka 5-8 på Blå Stället i Angered, Majornas Bibliotek och Frölunda Kulturhus.

Final​ister

Skogsparken - Styrsöskolan
”Att lämna ett så litet avtryck på vår planet som möjligt genom att anpassa oss efter den - är ett riktigt hållbart framtidstänk!  Innovativa och hållbara materialval såsom tång och mossa skapar en lekplats där alla barn kommer kunna leka nära och vara en del av naturen. Projektet har ett fint helhetsgrepp och vi ser fram emot att leka och testa de tekniskt avancerade linbanorna.”

VR Park - IES Krokslätt
"Att leka på denna lekplats är som att stiga in i en science fiction film. Ett teknikfokus, där den digitala världen, via exempelvis VR blandas med fysisk lekmiljö, skapar helt nya lekmöjligheter för alla. Här hittar man robotfotbollsspelare, luktupplevelser och teknikförstärkta dräkter. På denna plats är man dessutom aldrig ensam!"

The Led Park - Hillelskolan
"Här är lekplatsen där man kan leka dygnet runt! En avancerad modell med rörliga delar, rinnande vatten och vacker belysning. En inspirerande lekmiljö för olika sorters lek, både sport, lugn lek och äventyr. Något för alla helt enkelt!  Med framtida nya material  och energiåtervinning håller denna lekplats hög miljöprofil."

Girlsgang - Hultskolan
"Med hållbarhet och målgruppen i fokus har man skapat en lekvärld som utnyttjar teknik för att skapa nya roliga lekmoment. Temat rymden är spännande och ramar in lekplatsen på ett lustfyllt och intressant sätt. Denna lekplats  välkomnar även vuxna med sina barn eller på egen hand!"

Vänskapshuset  - Påvelundsskolan 
"Vänskap - vad finns för bättre utgångspunkt för en lekplats? På tre våningsplan har man med detaljrikedom illustrerat idéer för lek, skapade med material som inte finns ännu men som säkert kommer att finnas om hundra år. Bra ritningar och beskrivningar av de olika delarna, fokus på sociala värden och lösningar som t ex vänskapsregler. Här vill man hänga med sina vänner!"

Göteborgspriset för innovation och kreativitet

The Superpark planet - Kungsladugårdsskolan

"Med en tydlig koppling till klimatsmarta lösningar tar er modell oss med in i framtiden där ingenting verkar omöjligt. Ni utnyttjar framtida tekniska uppfinningar för att göra besökarnas upplevelser på er lekplats spännande och roliga. Förutom en välarbetad prototyp innehåller er tekniska rapport tydliga beskrivningar och förklarande skisser med flera innovativa och kreativa idéer. Vi ser fram emot att besöka just er lekplats i framtiden!"

Hedersomnämnande

Nyckelpigan - Toftaskolan
"En fantasieggande nyckelpiga, så stor att man kan gå in i den, ger möjlighet till att flyga med magnetisk kraft.  Innovativ presentation, mycket utförlig och bra beskrivning med fin modell och genomtänkt design."

Islandet - Åkeredsskolan 
"Det här är inte bara en lekplats utan också ett sätt att inspirera barn och unga till att kämpa mot klimatförändringar. Vacker och konstärlig design får oss att längta efter snön mitt i sommaren."

Bubblan under vattnet - Bergsgårdsskolan
"En idé och modell som helt utmanar tanken om var och hur man kan leka, genom att presentera en lekmiljö i en bubbla under vattnet. Genomtänkt kring hur en sådan lekmiljö kan fungera, och ett coolt robotcafé som gör tillvaron i bubblan ännu härligare."

Lucys lekpark - IES Krokstätt
"En motreaktion på en tekniktung framtid, där lekplatsen blir ett "teknik-retreat" där fokus är att koppla ner och istället upplvea naturen. En fin och mysig modell, där olika skogsrum erbjuder olika sorters lek. Naturtänk utan att vara teknikfientligt, tekniken blir istället ett medel för att upptäcka naturen, t ex genom talande djurskulpturer."



På besök på Bergsgårdsskolan
Eleverna i Bergsgårdsskolan har jobbat intensivt med sina framtidsprojekt. En grupp bygger ivrigt en lekplats som ligger i en slags undervattensbubbla. Lekplatsen skall kunna finnas på flera platser i världen;  Somalia, Polen, Bosnien men självklart även Sverige.

 Det var svårt att tänka framtiden om 100 år, men vi fick mycket bra hjälp av yngre barn i 2:an som gav oss mycket bra idéer som tex flygande åsnor eller rockringar som spelar musik och blinkar. Barn borde vara med och utveckla lekplatser, de har fler idéer än vuxna och framför allt är det de som skall leka och använda lekplatsen, säger eleverna.

Uppgiften har varit ganska utmanande och eleverna har funderat mycket kring hur man skall få till de olika tekniska lösningarna men Michaela Oskarsson, lärare på Bergsgårdsskolan, har stöttat och inspirerat i arbetet.

 När barnen får en sådan här stor uppgift som skall leda till något blir det mycket mer meningsfullt för de. Det är så kul! Projektet har blivit så mycket större än vad jag kanske tänkt mig från första början och krävt mycket tid. Då är det väldigt bra att samarbeta med andra lärare och ämnesövergripande för att ge ett bra stöd. 

En elev uttrycker att det kan vara svårt att samarbeta och det gäller att se till att alla har något att göra samt att man ska ha respekt för varandras tankar. Till slut kommer man ju överens. Michaela berättar vidare att samarbetet har funkat för det mesta men ibland får man stötta eleverna så att de kommer förbi konfliktfasen. 

 Vi röstar om vi har olika åsikter…men den här gruppen tycker jag faktiskt mycket om, inflikar en elev.

Bergsgårdsskolans elever tycker att det varit jätteroligt att jobba med teknikämnet. Man har gjort studiebesök till Fastighetslabbet i Tynnered, träffat Chalmers studenter som coachat i arbetet och jobbat många timmar med sitt framtidsprojekt.

 Jag tror att eleverna har fått en ganska bra bild av vad en ingenjör kan göra i framtiden, säger Michaela.

Stort tack för den utomordentliga juryn som bidrog med kunskap och klokhet:

Louise Didriksson – White arkitekter 
Nadja Lennartsson – Arkitektstudent på Chalmers 
Linda Friberg – Arkitektstudent på Chalmers 
Louise Rickardsson – Framtidens Fastighetslabb
Janne Wahlstedt –Hags 
Karin Johansson – Faktasifull
Josefin Nero – Grundskoleförvaltningen i Göteborg 
Millie Skoglund – Tekniksprånget på Chalmers
Sandra Carlsson – Tekniksprånget på Chalmers
Lisa Lundström – Electroheat/Tekniska Samfundet
Hans Linderstad – Tekniska Samfundet/Stadsplanerare
Peter Szabo – Egnahemsbolaget
Karolina Nätterlund – Designcentrum Region Jämtland/Härjedalen

Text och Foto: Dorotea Blank
​​

Sidansvarig Publicerad: må 14 feb 2022.