Johan Hedlund och elever som tittar på ett experiment

Alumner vägleder framtidens ingenjörer

En dag valde Chalmersalumnen Johan Hedlund (I08) att vara mentor till en klass vars uppgift var att skapa en samhällsrobot i Tekniktävlingen för sjätteklassare. Ett val han ser tillbaka på med glädje och hopp inför framtiden. 

”Coacha en klass till ingenjörskap” löd ett inlägg på LinkedIn där medlemmarna i alumngruppen uppmanades att bli mentorer. Uppdraget var att hjälpa en klass inom ramen för Tekniktävlingen, där barnen utvecklade en robot som skulle lösa samhällsproblem inom områden som hälsa och sjukvård, äldreomsorg, skolan och miljön. 16 skolor och 800 barn från hela Sverige deltog och Johan Hedlund var en av flera Chalmers alumner som fick vara mentorer och jurymedlemmar i tävlingen. Johan har gått och funderat en tid på att engagera sig och när han såg inlägget föll bitarna på plats. 

Johan har två barn själv så denna typ av ändamål ligger honom nära om hjärtat. Möjligheten att göra samhället en tjänst genom att kombinera sin erfarenhet som ingenjör och sitt samhällsintresse kunde han inte missa. 

För att öka teknikintresset bland unga arrangerar Chalmers flera olika tävlingar under året. En viktig del i aktiviteterna är arbetet Chalmersstudenter och alumner gör för att ge barnen och lärarna rätt förutsättningar i tävlingsmomenten. Detta är ett sätt att visa upp en varierad bild av vad en ingenjör gör och målet är att fånga ett intresse som sedan kanske utvecklas till ett yrkesval. Trots att intresset finns hos några eldsjälar behöver fler engagera sig. Många är kanske oroliga att det tar för mycket tid och att det är svårt att hinna med i vardagspusslet. Enligt Johan tog mentortiden och juryarbetet två halvdagar vilket han tyckte var en rimlig tid att lägga utanför sin arbetstid. 

Idag jobbar Johan som Solution Manager på Aareon Nordic som tillhandahåller digitala lösningar inom fastighetsbranschen. Han jobbar inte dagligen med robotar men hans erfarenhet av problemlösning gav barnen handledning i hur de ska tänka när de uppfinner nya saker. Barnen fick en hel del nyttiga råd om hur en ingenjör jobbar, som att experimentera sig fram och tillåta sig att göra fel tills man till slut hittar lösningen.
 
— Vi hade intressanta diskussioner om hur de skulle identifiera problemen som är värda att lösa för att göra världen bättre. De var duktiga på att komma med fantasifulla lösningar som på ett lekfullt sätt skulle lösa problemen, berättar Johan.
 
På grund av pandemin fick all handledning ske digitalt och det var en utmaning att inkludera klassen på ett bra sätt. Samtidigt blev den geografiska spridningen större, skolor från hela Sverige fick chansen att vara med och få handledning av mentorerna. 

Nästa år kommer Tekniktävlingen hållas igen och då blir utmaningen att designa framtidens lekplatser. Johan ger oss snabbt ett svar att han ser fram emot att handleda ett nytt gäng kreativa framtida ingenjörer och arkitekter. 


Håll dig uppdaterad om hur du kan engagera dig på våra sidor om skolsamverkan.
 

Sidansvarig Publicerad: ti 15 jun 2021.