Naturbåt av cashew seglade hem tävling i Italien

​När Chalmers Formula Sailing för första gången deltog i studentseglingstävlingen i Italien blev det storvinst. Med båten Linnea, byggd med skrov av balsaträ, linneväv och cashewnötbaserad epoxy, vann teamet hela tävlingen i Palermo, Sicilien.

Sedan augusti förra året har mastersstudenter från programmet Naval Architecture and Ocean Engineering inte bara designat och byggt kappseglingsbåten Linnea, de har även gjort alla analyser och beräkningar som ligger till grund för båten. Chalmers Formula Sailing-teamet har byggt båten till 70 procent av biomaterial och i slutet av september åkte studenterna ner till Palermo, Sicilien för att delta i seglingstävlingen. Deltagandet var möjligt tack vare finansiering av Stiftelsen Chalmers Tekniska Högskola.

Konkurrensen bestod av studenter från sju italienska universitet och ett tyskt som alla byggt båtar med samma restriktioner gällande material. Under sex deltävlingar seglade tävlingsseglarna Fritiof Hedström och Otto Hamel, som är studenter på Chalmers och elitseglare i den olympiska 49er-klassen, den unika båten.

– Det är en extrem båt, säger Lars Larsson, professor vid Marin teknik och handledare för Chalmers Formula Sailing. Den har väldigt mycket segel för sin storlek, och de flesta som försökte segla den skulle kapsejsa direkt. Troligtvis skulle båten välta bara av att ligga obemannad i vattnet.

Dramatisk deltävling

Chalmersteamet lyckades hålla topplaceringar genom hela tävlingen. En av deltävlingarna blev något dramatisk då rorkulten på båten gick sönder. Lars berättar att den inte tålde en stöt ovanifrån och att det skedde till följd av en konstruktionsmiss. 

– Att segla utan rorkult är praktisk taget omöjligt, men Fritiof låg tvärs över aktern och styrde rodret – som är fruktansvärt tungt att vrida – med bara händerna. Seglarna lyckades ändå ta sig i mål som tredje båt. Det märktes verkligen att de tillhör världseliten!

Som tur var hann teamet laga rorkulten över natten, precis i tid till nästa deltävling, och allt som allt lyckades de segla hem hela tävlingen. Adam Persson, doktorand, har arbetslett laget från design till färdig båt. Han berättar vad som gjorde att de tog hem förstaplatsen.

– Båten är byggd för att vara så anpassad som möjligt efter vindförhållandena på platsen där vi skulle segla. Tillsammans med duktiga seglare gjorde det att vi var snabbare än övriga team.

Teamet blickar framåt

Vinsten, berättar han, firades på traditionsenligt sätt genom att kasta besättningen i poolen. Adam fortsätter med att säga att tävlingen känns lyckad och att poängen med en sådan här tävling är att få jämföra sig med andra universitet och kunna höja nivån kontinuerlig.

– Vinsten är verkligen ett kvitto på det hårda arbete vi lagt ner i det här projektet. Det visar att med ett ingenjörsmässigt angreppssätt kan man göra en väldigt bra båt. Vi är såklart väldigt nöjda med seglingen och ser nu fram emot nästa års tävling.


Läs även: ”Organiskt båtbygge i ett nötskal”.

Läs mer om projektet Chalmers Formula Sailing

Läs mer om Chalmers satsning på sportteknologi, Chalmers Sport & Teknologi.


Text: Sophia Kristensson


Publicerad: ti 25 sep 2018. Ändrad: ti 25 sep 2018