Bussburen luftmätning öppnade dörren till sommarjobb

​Sex studenter på Datateknikprogrammet på Chalmers beslöt sig för att mäta Göteborgs luftkvalitet med hjälp av en buss. Det har lett hela vägen till sommarjobb och utmärkelser.
Under våren har små mätstationer för luftkvalitet placerats ut på ett antal busshållplatser längs buss 55:s rutt, bland annat på Chalmersplatsen och Götaplatsen. Dessutom har en av bussarna på linjen haft en sensor på taket, som i realtid kunnat mäta luftkvaliteten i staden längs den rutt bussen färdas.
– Det finns redan jättebra sensorer från Miljöförvaltningen, men med en buss kan man täcka ett jättestort område. Dessutom hamnar mätutrustningen i en bra höjd, det är ju på gatunivå som människor andas, säger Lina Lagerquist som tillsammans med Magnus Carlsson, Åke Axeland, Henrik Hagfeldt, Simon Duchén och Sofija Zdjelar pluggar tredje året på Datateknik och har ingått i gruppen.

Idén dök upp på ett så kallat ideathon – ett seminarium för idéspåning – före jul. Efter att man vunnit det gick man vidare med att göra ett kandidatarbete utifrån idén.
– Vi ville utforma en kedja mellan sensorer som mäter luftkvaliteten i Göteborg och en webbapplikation där vi både kan se mätdatan i realtid och under tidsperioder i sammanställda rapporter. I kedjan ingår även en server som vi har utvecklat som tar emot och hanterar mätdatan, säger Lina Lagerquist.
Tidigt under kandidatarbetet fick man kontakt med Ericsson, Västtrafik och Miljöförvaltningen, och därefter var det inga svårigheter att få placera en mätare även på en av elbussarna som går genom stan.
– Alla har varit tillmötesgående och det gick snabbt att placera ut sensorerna när vi fått kontakt. Det är ju en aktuell fråga, säger Lina Lagerquist.

Viktigt samarbete för Västtrafik
Hanna Björk är hållbarhetschef på Västtrafik:
– Vårt samarbete med Chalmers och studenterna är viktigt för att vi vill kunna ta del av de idéer och den kunskap som studenterna har. Vi har nyligen genomfört en provåkarkampanj för att locka bilister till mer hållbara sätt att resa, med frågeställningen om vi skulle agera annorlunda om vi såg problemet – det vill säga den dåliga luftkvaliteten. Att genomföra detta test ger ytterligare en dimension på problemställningen och förhoppningsvis kan studenternas idéer tas vidare från test till utveckling som samhället sedan får nytta av, säger hon.
Projektet har använt Miljöförvaltningens luftkvalitetsmätare på Nordstans tak som referens. Det visade sig att projektets ganska enkla och billiga sensorer följde samma trender, men inte var tillräckligt tillförlitliga för att studenterna skulle vilja gå ut med sitt resultat.
– Vi valde medvetet billiga sensorer för att se hur de stod sig. Nu funderar vi över hur man kan göra framåt, till exempel placera ut fler av dem och tätare, för att få ett mer tillförlitligt resultat, säger Lina Lagerquist. 

Sommarjobb på Ericsson
Och det kommer finnas möjlighet till fler tester och teorier. För alla i gänget har fått sommarjobb på Ericsson efter avslutat kandidatarbete.
– Vi ska jobba med att utveckla en grund till ett tekniskt system som Electricity ska kunna använda i framtida luftmätningar. Det är en sådan himla chans som vi är väldigt glada över. Och det är häftigt att se att man kan omsätta sina studier i praktiken, att vi kan åstadkomma något och är på rätt väg. 
Dessutom har gruppen belönats med Entrepreneurial Student Award inom Eng-projektet på Chalmers.

Till slut hoppas Lina Lagerquist och de andra att kunna bidra med att göra folk mer medvetna om problemen med luftföroreningar.
– Dålig luftkvalitet är ett globalt problem, och man måste förstå vad det är för att göra något åt det. Därför hoppas vi att det här projektet ska kunna bli samma ögonöppnare för andra som det varit för oss.

Text: Erik Krång
Bild: Johan Bodell


Publicerad: on 12 jun 2019. Ändrad: to 13 jun 2019