Genrebild rymden
Bild: ​NASA, ESA and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)​​​​​​​​​​

Stjärnjakt på landets skolor

​​Just nu pågår en intensiv stjärnjakt på ett 20-tal svenska skolor, men det är inte någon talangjakt det rör sig om. Det är årets upplaga av skolprojektet Forskarhjälpen som startat, arrangerad för tionde gången i rad av Nobel Prize Museum. Årets tema är stjärnor och rymden. Stjärnjakten är en vetenskaplig jakt på nya stjärnor och en jakt på ny kunskap om under vilka förutsättningar stjärnor bildas.
Under september månad har Stjärnjakten dragit igång på allvar på de medverkande skolorna, som är utspridda över hela landet. 32 lärare och upp mot 1500 skolbarn från 67 klasser lär sig om astronomi och får på riktigt delta i ett forskningsprojekt. Eleverna som medverkar går i åttonde och nionde klass och de får hjälp av flera engagerade Chalmersastronomer.

Forskarna Giuliana Cosentino, Rubén Fedriani och Jonathan Tan från institutionen för rymd, geo- och miljövetenskap på Chalmers medverkar i årets version av Forskarhjälpen. Det är inte bara ett spännande skolprojekt, utan studenternas undersökningar är till hjälp för forskarna i deras arbete med att förstå universum.
 
– Skoleleverna kommer få i uppdrag att analysera bilder tagna i ljus med olika våglängder (från radio– till röntgenvågor), med teleskop från rymden, från luften och från marken, berättar Jonathan Tan. 
 
Målet är att bidra med ny kunskap om födelsen av stjärnor och i förlängningen öka förståelsen för vår galax och vårt ursprung.

Bildanalys med hjälp av Nasa

Det eleverna konkret ska hjälpa forskarna med är att hitta nya stjärnor som föds ur interstellära moln för att kunna besvara frågorna om stjärnorna formas ensamma, som tvillingar eller kanske tillsammans i större kluster? 
 
De bilder skoleleverna ska få analysera kommer att tillhandahållas av den webbaserade WorldWide Telescope-plattformen, som bland annat Nasa är involverade i. 
 
– Vi har arbetat tillsammans med utvecklarna av programvaran speciellt för att kunna anpassa den till Stjärnjakten och ladda upp våra s​​​pecifika forskningsdata till plattformen. Så eleverna kommer på egen hand kunna se hur stjärnorna bildas genom att undersöka olika bilder och också matcha dem mot ett brett utbud av annan data som finns på plattformen, säger Jonathan Tan.

Pilotomgång i Torslanda och Lerum

Tidigare i år genomfördes pilotomgångar på två olika skolor i Göteborgsområdet, på Torslandaskolan och Torpskolan i Lerum.  
 
–  Vi träffade klasserna och höll en föreläsning om bildandet av stjärnor och hur astronomer gör observationer med teleskop. Sedan arbetade vi tillsammans med en forskningsövning i programvaran WorldWide Telescope. Testomgångarna var jättebra för oss, vi har kunnat utveckla övningarna och verktygen utefter den feedback som vi fick från eleverna, berättar Jonathan Tan.

 Förutom att hålla föredrag för högstadieeleverna har forskarna arbetat hårt med att ta fram en 80-sidig skrift där alla uppdrag finns beskrivna. Dokumentet innehåller också en introduktion till ämnet astronomi och till forskargruppens huvudsakliga fokus, stjärnformation.

 Forskarna har också haft en uppstartskonferens online med ett trettiotal lärare och senare i höst väntar digitala klassbesök via Zoom. 

Vetenskaplighet, kreativitet och design prisas

Eftersom målet med Forskarhjälpen är att eleverna ska få prova på en forskares verklighet kommer de även få arbeta med att presentera sina studier genom att tillverka vetenskapliga posters som berättar om forskningsprocessen och resultaten från Stjärnjakten. Postrarna ingår sedan i en tävling där olika priser delas ut baserat på vetenskaplighet, kreativitet och design.
 
Varje kategori har olika jurygrupper bestående av bland annat forskare, vetenskapsjournalister och av eleverna själva. Eleverna kan vinna bidrag till klasskassan och studiebesök på Chalmers där de får möta framstående forskare.​​​​​

 Vinnarna presenteras i februari 2021, förhoppningsvis på en ceremoni på Nobel Prize Museum i Stockholm.


Text: Julia Jansson
 

Visa ▼

Fakta Forskarhjälpen/Stjärnjakten

Projektet leds av Nobel Prize Museum och finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Nobel Prize Museum sammanför lärare, elever och forskare. Lärare och högstadieelever får delta i ett riktigt forskningsprojekt, forskare får hjälp i sitt arbete och universitet och högskolor får möjlighet att samverka med skolor och skolungdomar. Tillsammans skapar alla deltagare nya rön, intresse och förståelse för forskning.


Källa: Nobel Prize Museum

Publicerad: on 07 okt 2020.