genrebild teknikåttan

​Sopsorteringsmaskin – klurig utmaning för årets Teknikåttor!

​Lego, tecknade personporträtt, regnbågsflaggor och radergummin – kreativiteten har varit stor under årets tävling i Teknikåttan. Uppdraget var att konstruera en sopsorteringsmaskin som klarar av att separera tre olika material ifrån varandra. Fem klasser från Västsverige har medverkat i Chalmers regi.
– Chalmers har utbyte med regionens skolor på flera olika sätt. Vi vill kunna erbjuda inspiration och verktyg till lärare i grundskolan för att ge eleverna nya möjligheter att på ett praktiskt och roligt sätt kunna arbeta med teknik och naturvetenskap, oc​h Teknikåttan är verkligen ett sådant verktyg, säger Dorotea Blank, ansvarig för skolsamverkan på Chalmers tekniska högskola.

Teknikåttan är en tävling som riktar sig till åttondeklassare i hela Sverige, drygt 20 000 elever deltar årligen. Bakom satsningen står en rad lärosäten för högre utbildning. Årets utmaning har varit att bygga en sopsorteringsmaskin som kan sortera tre olika material var och en för sig. Rent praktiskt betyder det att eleverna, som i år deltagit i tävlingen på distans, byggt en apparat som kan sortera kulor av olika sorter. Ett uppdrag som både varit klurigt och kreativt.

Mölndal, Kungälv och Varberg representerade i årets upplaga

De tre olika kulorna är lika stora men gjorda av olika material – trä, plast och metall. Maskinen eleverna fått i uppdrag att konstruera ska ha ett visst mått och får inte vidröras under tiden kulorna sorteras. Klasserna har även fått i uppdrag att dokumentera sitt arbete, vilket de gjort med hjälp av film- och bloggformat. Både konstruktion, funktion och design bedöms. De deltagande klasserna har tagit sig an uppgiften med olika arbetsätt och tekniska lösningar. 
Ytterbyskolans maskinEn av de medverkande klasserna, Ytterbyskolan 18C från Kungälv, valde en symbolladdad design på sin maskin, där färgerna blått och grönt skulle ge associationer till hållbarhet, hav och skog. Delar av maskinen kläddes också med egentillverkade solpaneler. De dekorerade ena sidan på maskinen med porträtt av eleverna i klassen och regnbågsflaggor, för att symbolisera mångfald och visa att alla bidragit i arbetet med sina olika perspektiv. Dessutom ville de med sin formgivning signalera att även om maskinen sorterar de olika materialen, så ska människor inte delas in i fack.
 
Ytterbyskolans andra medverkande klass, 18e, valde att planera och bygga på flera olika maskiner, för att slutligen kunna se vilken konstruktion som blev den bästa. De tyckte att det arbetssättet gav dem kreativt utrymme att testa många olika idéer.

sopbil i miniatyr
Två klasser från Mölnd​al har också deltagit i årets tävling, Sörgårdsskolan klass NOP8 och Kvarnbyskolan 8A. Kvarnbyskolans konstruktion efterliknar en grön sopbil.  

Den femte västsvenska klassen, från Påskbergsskolan i Varberg, använde lego i sin konstruktion, ett material som valdes ut för att det är tåligt, vattentätt och dessutom gör det att maskinen är lätt att bygga om.

Bidrag till klasskassan

​Arbetet med sopsorteringsmaskinerna är avslutat men det finns ännu inget slutresultat för tävlingen. Vem vinnaren är avslöjas genom en film som publiceras på nätet den 3 juni. De tio bästa bidragen belönas med 10 000 kronor var till klasskassan. Dessutom delas 10 000 kronor ut till den klass som gjort den bästa designen. Sedan tidigare har de klasser som gått vidare från kvaltävlingen fått 2 500 kronor var.

Under normala omständigheter anordnas fysiska, regionala kvaltävlingar och delfinaler, men i år hann bara ett fåtal ge​nomföras innan coronakrisen slog till och man fick ställa in de planerade tävlingarna. Istället utvecklades klassuppgiften att bygga en sopsorteringsmaskin och dokumentera sitt arbete digitalt, vilket har fungerat bra. Men riktigt som vanligt är det inte konstaterar Annika Mårtensson, prodekan på Lunds Tekniska Högskola och ordförande för Teknikåttan:


– Alla har gjort en bra insats för att utveckla tävlingen digitalt och det gör att vi kan bibehålla våra kontakter med skolorna, vilket är viktigt för alla deltagande högskolor. Vi vill ju vara med och inspirera skolorna och eleverna inom  naturvetenskap och teknik. Dock missar vi ju det direkta mötet med lärare och elever och det går inte riktigt att kompensera det genom virtuella möten, säger hon. 
 
Deadline för klassernas konstruktioner var i mitten av maj. De olika maskinerna, bloggarna och filmerna finns nu att beskåda på Teknikåttans hemsida​.

Medverkande klasser kopplade till Chalmers tekniska högskola:
Ytterbyskolan YT18C, Kungälv: Länk till klassblogg 
Sörgårdsskolan NOP8, Mölndal: Länk till klassblogg
Kvarnbyskolan 8A, Mölndal: Länk till klassblogg
Påskbergsskolan  8AC, Varberg: Länk till klassblogg
Ytterbyskolan 18e, Kungälv: Länk till klassblogg


Tillägg 3 juni 2020: 

Ytterbyskolan 18e från Kungälv är en av Teknikåttans tio vinnare år 2020. Klassen var en av de fem västsvenska klasser som deltog i den rikstäckande tävlingen i Chalmers regi.

Juryns kommentar: De har skapat en sopsorteringsmaskin som sorterar kulor med hjälp av magnetism och studs. Lösningen är elegant och använder sig av fysikaliska principer för en effektiv sortering. Deras blogg beskriver flera förslag på lösningar och en bra förklarad arbetsgång med fördelning mellan olika arbetsgrupper. Snygg, kompakt lösning som löser uppgiften perfekt!

Se film


Text: Julia Jansson

Visa ▼

Teknikåttan

Teknikåttan är en rikstäckande tävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. Det huvudsakliga syftet med tävlingen är att väcka intresset för de nämnda ämnena. Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola, men är idag rikstäckande. Teknikåttan delar in Sverige i tolv regioner, alla knutna till en högskola eller ett universitet.  Tävlingens innehåll går i linje med skolans kursplaner för ämnena teknik, kemi, biologi, fysik samt matematik.
Källa: teknikattan.se

Publicerad: on 03 jun 2020.