Syntolkning: Animerad bild på ett elflygplan

Satsar dubbelt på elflyg

​Ett elfygplan för 19 passagerare med en räckvidd på 40 mil. Det är målet för Chalmersforskaren Anders Forslunds företag Heart Aerospace. Samtidigt samarbetar forskning, näringsliv och myndigheter för att bana vägen för framtidens hållbara flyg.
Passagerarflyget har kanske mer än något annat få ta rollen som den stora boven i de senaste årens alltmer intensifierade klimatdebatt. Men även för flyget väntar en elektrifieringsprocess. Under 2018 startades projektet Elise (Elektrisk lufttransport i Sverige) vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
– Då hade vi sett att det hände massa runtom i världen kring elektriskt flyg. Bland annat i Norge där man gick ut och sa att all inrikestrafik ska vara helt elektrisk 2040, berättar projektledaren Anders Forslund.

 
Gör stor skillnad
Med dagens batterier är det möjligt att skapa mindre passagerarplan med en räckvidd på 40 mil. Det kan låta lite för den som jämför med en Thailandsresa, men det skulle ändå kunna göra en stor skillnad i steget mot ett hållbarare flyg.
–  Ungefär en tredjedel av allt inrikesflyg i Sverige och hälften av inrikesflyget i Norge är på sträckor upp till 40 mil. Och med tanke på hur batteritekniken har utvecklats de senaste tio åren finns det ingen anledning att tro att den utvecklingen inte kommer att fortsätta, säger Anders Forslund.
Syntolkning: bild på Anders Forslund

 
Starthjälp från Silicon Valley
Medan Eliseprojektet arbetar långsiktigt har Anders Forslund själv kastat sig in i ett annat projekt. I vintras 
startade han företaget Heart Aerospace som han under vintern har fått starthjälp med hos den kända företagsaccelerator Y Combinator i Silicon Valley. Målet är att tillverka ett 21-sitsigt elflygplan som ska vara flygfärdigt 2025 och såväl SAS som de nordiska konkurrenterna Bra och Widerøe har visat intresse.
– Jag ser det här flygplanet som ett förkroppsligande av all utveckling och forskning som finns i Sverige. Satsar vi på det här i Sverige kan vi exportera det till andra regioner i världen och bygga upp en ny marknad som skulle gynna både klimatet och svensk industri.

 
Text: Per Johansson

 

Publicerad: må 09 dec 2019.