Isabella Palmgren Forbes Chalmers
De tidigare Chalmersstudenterna Nicolas Maxant, Isabella Palmgren, Emil Vestman och Robin Griffiths ​med sin innovation, en box som kopplas till tvättmaskinen för att göra den mer miljövänlig.​​​​​​​​​

Chalmersalumn tar sig in på Forbeslista

Hon startade sitt bolag på Chalmers entreprenörsskola och toppar nu Forbes prestigefyllda ”30 under 30”-lista i kategorin social påverkan. 
Isabella Palmgren grundade bolaget Mimbly under studietiden på Chalmers tillsammans med några studiekamrater 2016. Fem år senare pekas hon ut som en av de mest lovande unga entreprenörerna​ i Europa.
– Det är verkligen superroligt att få uppmärksamhet av en så stor internationell aktör och få vara en del av deras nätverk. Det är också värdefullt för bolaget nu när vi ska lansera vår produkt att synas på den absolut största entreprenörslistan i världen, säger Isabella Palmgren.
Vidare är det också ett kvitto på att produkten som nu är i teststadiet har potential att slå internationellt, tror hon. 
– Det är en trovärdighetsstämpel. Att man gillar det vi gör innebär att vi har landat rätt och har valt rätt produkt att gå vidare med.

Sparar vatten och fångar mikroplaster

Hon läste först bioteknik innan hon gick vidare till Chalmers entreprenörsskola​ där uppfinningen blev till. I korthet går den ut på att man kopplar en box på tvättmaskinen för att den ska bli både miljövänligare och smartare. Tack vare ett inbyggt filter ska man kunna tvätta med 70 procent mindre vattenförbrukning, samtidigt som energi sparas och farliga mikroplaster fångas upp.
– Vi har tagit fram en lösning som underlättar för människor att vara hållbara utan att de behöver tänka på det själva.
Idén blev till genom ett försök att ringa in olika användningsområden där vi konsumerar mycket vatten.
– Vi såg dokumentärer och föreläsningar där Hans Rosling lyfte fram tvättmaskinens betydelse i samhället. När den kom var den en revolution för kvinnor som sparade in tid på att tvätta för hand. Det är en innovation som har betytt mycket, men som inte har utvecklat så mycket sedan den lanserades. Då började vi ta vidare konceptet kring boxen och testa olika möjliga prototyper.

Samarbetat med Ikea

I ett tidigt skede blev bolaget handplockat som enda svenska startup i Ikeas acceleratorprogram där man fick 200 000 kronor i anslag, personlig coachning från affärsområdeschefer och tillgång till Ikeas testlabb och prototypverkstad.
– Vi bodde i Älmhult i några månader och hade tät kontakt med Ikeas innovationsavdelning. Det var en nyttig erfarenhet eftersom vi fick ytterligare inblick i hur man tar en konsumentprodukt till en stor marknad. 
Andra sambetspartners har varit svenska fastighetsbolag som vill implementera innovationen i sina tvättstugor. I fjol fick bolaget in totalt 30 miljoner in i bolaget efter en investeringsrunda, varav 19 miljoner va ett anslag från Europeans Innovation Councils fond för gröna innovationer. 
– Det hjälpte oss komma på benen och få igång lite produktion i vårt pilotprojekt. Vi har fem boxar ute just nu, varav några av dessa testas av Stena fastigheter och Bostadsbolaget i Göteborg. 

Ska skala upp produktionen
Redan nu ser pilottestarna tydliga fördelarna med energibesparing och investeringen lönar sig eftersom man sparar på vattenkostnaderna. Fler boxar tillverkas för närvarande i den gamla Electroluxfabriken Prodma i Mariestad. Planen är att få ut ytterligare 50 till hösten och därefter gå upp i full produktion vid årsskiftet.
– Just nu har siktat in oss på tvättstugor eftersom det finns mest potential att spara energi där. Men på sikt ser vi att vår produkt skulle kunna vara en hushållslösning också, som en tilläggsprodukt eller en helt ny slags tvättmaskin.

Text: Vedrana Sivac
Foto: Mimbly​

Sidansvarig Publicerad: må 03 maj 2021.