Kvinnokalendern
​Många erfareheter rikare. Hanna Wegelius, Magdalena Lindén, Karolina Rondahl, Gabriel Glänte vann Startup Challenge på Chalmers Entreprenörskola. Fotograf: Rickard Essung

Kalender med kvinnliga pionjärer gav vinst i Startup Challenge

​Idén om en kalender som hyllar kvinnors påverkan i samhället fick ordentligt genomslag, och omsatte över 100 000 kronor på en vecka. Nu har skaparna - fyra studenter på Chalmers Entreprenörskola - vunnit tävlingen Startup Challenge.
”Varsågoda, här får ni 100 kronor. Ni har en vecka på er att tjäna så mycket som möjligt.” Utmaningen, som har fått namnet ”Startup Challenge”, ges till studenter på Chalmers Entreprenörskola, för att de ska träna på beslutsfattande under osäkerhet.

I år gick pokalen till studenterna Magdalena Lindén, Karolina Rondahl, Gabriel Glänte och Hanna Wegelius, som tog sig an uppgiften genom att skapa en Kvinnokalender som uppmärksammar 100 år av allmän rösträtt.Bild kalendern inuit.png

Tanken var att lyfta fram och hylla kvinnors påverkan i samhället, genom att varje månad presentera en svensk och kvinnlig pionjär. Kalendern, som studenterna har skapat helt på egen hand, väckte stort intresse och gav en kontant vinst vid deadline på 43 903 kronor. En hyfsad lön för en veckas arbete, och trots att själva tävlingen nu har avslutats fortsätter beställningarna att strömma in.

Tomas Karlsson, docent vid avdelningen Entrepreneurship and Strategy och lärare på Chalmers Entreprenörskola, betonar att det är ovanligt att en startup i tävlingen tar så kraftig fart.

– Det här är ett väldigt lyckat exempel på hur en socialt hållbar idé kan kombineras med en bra affärsidé. När man lyckas hantera sociala och finansiella värden på det här sättet skapas också en hållbarhet i satsningen, säger han.

Text: Ulrika Ernström

FAKTA: Kvinnokalendern

Kvinnokalendern är skapad av fyra masterstunder från Chalmers och Sahlgrenska entreprenörsskola som en del i en start-up challange. Studenterna är Magdalena Lindén, Karolina Rondahl, Gabriel Glänte och Hanna Wegelius. 

En kalender kostar 175 kr. Kvinnokalendern såldes under en begränsad period, men eftersom efterfrågan fortfarande är stor överväger studenterna att trycka en ny upplaga. Intresseanmälan för en kalender kan göras via länken här >>

Studenternas egna ord om Kvinnokalendern och Startup Challenge

"Under den första kursens första dag fick vi uppgiften att med 100 kronor som startkapital tjäna så mycket pengar som möjligt under en veckas tid. Utmaningen heter Start-Up Challenge och ges varje år till nya studenter med syfte att ge erfarenheter kring beslutsfattande under osäkerhet.

Sammantaget var detta en otrolig erfarenhet som tillmötesgick vår iver att börja med entreprenörskap. Alla timmar av hårt arbete vägdes upp av lyckan och adrenalinkickarna vi fick under resans gång. Känslan att få stå som vinnare var härlig, inte bara för att vi tjänade mest pengar utan främst på grund av att vi hann skapa en kalender med ett budskap som är oerhört viktigt att samhället uppmärksammar och inte glömmer."

”På mindre än en veckas tid gick vi från att för första gången ha hälsat på varandra till att ha skapat ett projekt från grunden med en omsättning på över 100 000 kronor”



Publicerad: on 24 okt 2018.