Virtuella världar: visualisering

I dag åkte jag in till Lindholmen för att sitta i Kuggen Medialab och arbeta. Detta är en studio som Chalmers har för inspelning och redigering av filmer, och även för avancerad 3d-animation.
Jag är föreståndare för verksamheten och nu arbetar jag med en visualisering av raketflygplanet X-15. Detta var ett forskningsplan som flög från Edwards Air Force Base i Kalifornien och jag gör bilder av X-15 för en minnesinstallation för Mike Adams som dog i en krasch 1967, faktiskt fem veckor innan jag föddes.

Syftet är att skapa bilder av X-15 som illustrerar den spinn som fick planet att slitas i bitar. Eftersom det ägde rum på 20 kilometers höjd så finns det inga fotografier av olyckan. Det är min uppgift att skapa bilder, så realistiska och autentiska som möjligt.

Detta med att det ska vara autentiskt är illustratörer inte alltid så noga med när det gäller populärvetenskap, men jag och min beställare Michelle Evans är helt överens om att det ska bli så rätt som möjligt. Vi har till och med använt flygdata från planets ”svarta låda” för att hitta exakt rätt X-15 vinkel för att skapa en dramatisk men autentisk bild. Vi vet vilket ögonblick vi återskapar med en tiondels sekunds exakthet.

Vad har då detta med min forskning om virtuella världar att göra? Det har indirekt med avhandlingens ämne att göra eftersom verktygen jag använder för att skapa 3d-modellen av flygplanet är en slags virtuell minivärld som jag kan kontrollera helt och hållet. Min forskning är praktikbaserad, det vill säga jag jobbar med det jag forskar om, för att kunna förstå det bättre.

Dessutom skriver jag avhandlingen på halvtid (det är därför det tagit nästan sju år än så länge) och har mängder av andra uppdrag och undervisning. Arbetet med X-15 ger också underlag till en vetenskaplig artikel om populärvetenskapliga bilder någon dag.
 
Text och bild: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign

Bildtexter:
Bild 1: 3d-modellen av X-15 byggs virtuellt i ett datorprogram.
Bild 2 och 3: Två av Thommy Erikssons färdiga bilder av X-15 så som den blir efter många timmars justeringar av alla detaljer.
Bild 3: Kuggen Medialab där modellen av X-15 byggs och bilderna skapas.

Publicerad: on 26 mar 2014.