Virtuella världar: ödslighet

Det mesta utav morgonen gav tid för att skriva om delar av avhandlingens text. Det är ganska avkopplande för jag vet att varje justerad mening är ett steg närmare en färdig avhandling.
Efter sju år är längtan efter att bli färdig onekligen ganska stor. Jag skriver bland annat om hur de virtuella världarna i filmens fantasier ofta porträtteras som tomma och ödsliga.

Det kan vara en ödslighet som bygger på att den virtuella världen är något som byggs upp från grunden, som i datorspelet SimCity där spelaren bygger en stad där ingen stad finns från början. Men det kan också vara den övergivna ödsligheten, staden som tömts på invånare och som förfallit. Det finns exempel på sådana stadslandskap både i Inception (2010), The Matrix (1999) och den svenska Storm (2005).

Är det så att vi ser på den virtuella världen som en sjuk, sämre kopia av den faktiska världen? Är det en av orsakerna till att vi säger till våra barn att sluta spela och gå ut i solen?

Efter lunch blev det undervisning. Först ett utvärderingsmöte med studenterna från kursen The Augmented Body som jag var kursansvarig för, och nu är det dags för en kort föreläsning om filmproduktion. På 45 minuter ska jag ge så mycket tips som möjligt om hur man gör en bra film.

Det blir en hårt destillerad version av kursen Digital Movie Making, en kurs som jag nu har börjat planera. Den går till hösten och det är redan hög tid att planera schema. Föreläsningarna för den kursen behöver jag inte förbereda däremot, de ligger nämligen redan på Youtube, inspelade i Kuggen Medialab. Sök på ”Thommy Eriksson Digital Movie Making” om du är intresserad!
 
Text och bild: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign


Bildtexter:
Bild 1: Dagens Digital Movie Making-föreläsning hålls i Visual Arena, en underbar lokal med en enorm projektionsskärm.
Bild 2: Gästföreläsarna Mån Pär Fogelberg och Patrik Dufwa på kursen Digital Movie Making (från 2013). Bildskärmen till höger visar videokonferensverktyget som gör att distansstudenterna kan delta hemifrån.

Publicerad: to 10 apr 2014.