Virtuella världar: mediaproduktion

Tre heldagar med konferenser, workshops och möten, utan tid för att skriva om min forskning. Det är en typisk vardag för en forskare.
Dessa tre dagar har varig helt vigda åt olika frågor kring IT och lärande, och även om det är frustrerande att inte hinna skriva på avhandlingen så är detta något jag brinner för.

Måndag och tisdag var jag på ITHU-konferens i Karlskrona, det vill säga IT i högre utbildning. Mycket handlade om hur vi använder digital media i undervisningen och på tisdagen var jag med i en intressant dubbelworkshop; först med musiker Lars in de Betou och dokumentärfilmare Martin Widman som demonstrerade hur musik fungerar i film, sedan med tv-fotograferna Charlotte Martinsson och Rune Johnsson som visade hur man ljussätter för att spela in till exempel en intervju.

Det var användbara tips detta gav eftersom jag själv ibland hjälper lärare att spela in deras föreläsningar i studion Kuggen Medialab. Min forskning är ju praktikbaserad så den här kontakten med mediaproducenter är även ett bra sätt för mig att hålla min forskning nära professionella producenter.

Den forskningsmetoden fungerar så att jag själv arbetar som mediaproducent inom Chalmers och ibland i samarbete med andra universitet eller organisationer. Då kan jag studera hur mediaproducenter arbetar och vilka förutsättningar som finns för deras arbete, till exempel när en datorgrafiker ska skapa bilder till en vetenskapsdokumentär.

Det man då forskar på har kallats production cultures, det vill säga produktionskulturer på svenska. En av de främsta forskarna inom det området är John Caldwell på UCLA, University of California, Los Angeles. Är du intresserad av att förstå Hollywood inifrån, att förstå vad som finns bakom den glättiga ytan? Läs då en eller varför inte två av hans böcker!
 
Text och bild: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign


Bildtext: Workshop i ljussättning med Charlotte Martinsson och Rune Johnsson.

Publicerad: on 02 apr 2014.