Virtuella världar: i klassrummet

Redan fredag, och ännu en dag då det inte finns tid att skriva på avhandlingen. Nästan hela arbetsdagen går åt till möten och e-post. Om en halvtimme ska Samverkande IT-pedagoger på Göteborgs universitet ha ett tretimmars-möte.​​​​​
Syftet med den här gruppen är att hjälpa lärare att använda informationsteknik i undervisningen. Det är ett stort område med väldigt många intressanta frågor, och en konferens vi planerar (GU Online den 15 maj) har indirekt med min forskning att göra eftersom temat i vår är det virtuella klassrummet. Det kommer bland annat att handla om virtuella laborationer. Det innebär att elever gör till exempel fysik- och kemilabbar på datorn istället för ”på riktigt”, i en simulerad, virtuell kopia av en laboration.

I min avhandling har jag skrivit om just en sådan virtuell labb som jag och andra forskare byggde och testade för några år sedan. Det här är mycket typiskt för forskning; man bygger något under ett år, testar det några veckor, och ägnar sedan flera år åt att analysera resultatet och skriva om det man kom fram till.

Just den här labben kallas för ESI (Environmental Science Investigation) med en nick åt TV-serien CSI och den gjordes tillsammans med Stanford University i Kalifornien.

De förhoppningar som finns när det gäller virtuella labbar är främst ett argument som är vanligt för många olika digitala verktyg; vem som helst ska kunna använda den när som helst och var som helst. Det är ju sant till viss del, men det finns också en hel del problem, som att de tar mycket lång tid att utveckla även den enklaste laboration.

Det typiska för det digitala är ju att allt måste byggas från grunden. I en ”riktig” labb finns till exempel vatten lätt tillgängligt. I en virtuell labb måste till och med vatten skapas från grunden. Det finns ju inget vatten i det digitala. Det finns överhuvudtaget ingenting om inte vi människor skapar det.
 
Skärminspelningen visar hur det ser ut när en elev arbetar med den virtuella laborationen ESI. Vatten och gas fylls på i flaskan innan det hela värms upp och något händer (det bubblar!).

Text och film: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign

Publicerad: fr 28 mar 2014.