Virtuella världar: ett extra lager verklighet

Äntligen en skrivdag hemma igen. Jag går igenom hundratals kommentarer om små och stora justeringar som behöver göras, och ger ett par sidor en komplett omskrivning av texten.
Handledningen igår gick bra, mina handledare verkar tycka att det är dags att avsluta det här nu. Det är en ganska vanlig situation; som doktorand har man svårt att balansera mellan total utmattning och envis strävan efter den perfekta avhandlingen. Ofta är det handledarnas jobb att stoppa en doktorand som är på väg att springa ett par extra varv när det egentligen bara är hundra meter kvar till mållinjen på maratonloppet.

En viktig diskussion vi hade handlade om vad mitt resultat är. Generellt bör ju forskning leda fram till någon typ av svar. Det kan vara en beskrivning av något (byggd på observationer). Det kan gå ett steg till och vara en förklaring till det som beskrivs (det vill säga en teori). Det kan vara ett tredje steg, nämligen att förutsäga vad som kan hända (då är det snarare en modell).

Det är som när ett barn testar saker och ageranden. Drar man katten i svansen klöser den mig. Det är kanske för att katten får ont. Antagande; om jag drar ännu hårdare kommer katten att klösa ännu hårdare. Nästa steg är att testa antagandet och se om teorin och modellen fortfarande stämmer med observationen.

I min avhandling kommer jag i det stora hela beskriva hur vi brukar tänka kring det virtuella. Men jag kommer i avslutningen att varna för en del missförstånd som den här beskrivningen pekar på. Till exempel att vi ofta tänker på det virtuella som något som inte finns (vi tänker ju felaktigt på det i motsats till verkligheten, trots att det virtuella är en del av verkligheten), och att vi tänker på det virtuella som något instängt i en låda.

Det virtuella är snabbt på väg att komma ut i vår vardag som ett extra lager av verklighet. Den tydligaste trenden är augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska, och Google Glass är just nu den viktigaste prylen. Hur kommer Glass att bli använd av folket? Blir det en fluga? Eller är det bara början på ännu en informationsrevolution? Om fem år kommer vi antagligen att ha svaret på det.

Text: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign


Bildtext: Kortvarig leksak eller ett stort steg mot en informationsrevolution? Google Glass är augmented reality-glasögon producerade av Google.
Foto 1: Miguel Ángel Uriondo, Creative commons/Flickr
Foto 2: Thomas Hawk, Creative commons/Flickr

Publicerad: fr 04 apr 2014.