Virtuella världar: cyberspace

Återigen ett morgonmöte med Samverkande IT-pedagoger på Göteborgs universitet, där vi lyssnade på IT-pedagoger från Umeå universitet som visade hur läkarprogrammet där arbetat med att filma föreläsningar och publicera dem på webben.
Nu på eftermiddagen har jag ett par timmar att skriva om texter i avhandlingen innan det är dags för helg och sedan påskledighet med barnen.

Webben och internet har mycket ihop med virtuella världar. Man kan till och med säga att webben är en slags virtuell värld, men inte så som science fiction-författaren William Gibson tänkte sig det när han 1982 myntade ordet cyberspace. Gibson föreställde sig att vi i framtiden kommer att utföra våra ärenden på nätet – gå till virtuella klassrum, göra bankärenden, leta information – genom att sväva som osaliga andar genom en abstrakt tredimensionell rymd. Istället hoppar vi fram bland platta tvådimensionella webbsidor med text, bild och video.

Cyberspace var i slutet av 1980-talet ett inneord och teknikevangelister vävde drömmar om hur vi i en snar framtid skulle kunna komma till denna andra, virtuella värld. Det har visat sig att det virtuella och det fysiska istället vävs samman alltmer.

Men det finns en typ av virtuella världar som vi flyr in i och vistas i som om de vore andra världar. Men vi är inte där för att utföra ärenden, vi är där för att roa oss och skapa berättelser tillsammans. Jag menar den stora mängd av datorspelsvärldar där tusentals människor möts för att slåss mot drakar (World of Warcraft), leka maffia (Grand Theft Auto) eller ägnar sig åt fredligt byggande (Minecraft).

William Gibsons vision om ”gemensamma hallucinationer” finns i dessa virtuella världar. Det är många barn och vuxna som kommer att tillbringa en rejäl del av påsklovet här.

Text och bild: Thommy Eriksson, doktorand på institutionen för tillämpad IT, avdelningen för interaktionsdesign


Bildtext: Två solnedgångar i den virtuella världen/spelet Minecraft. Varför bygga en virtuell värld som är en kopia av den värld som vi redan har? Det här är ett spel som inte låtsas vara så verkligt som möjligt, utan snarare vältrar sig i sin pixliga, kantiga estetik.

Publicerad: fr 11 apr 2014.