Publicerad: ti 04 feb 2014.

Ison: Chile 18 november

Nu ligger Ison för nära solen för att Apex ska kunna observera den. Min kollega Kalle Torstensson var uppe på teleskopet i morse och gjorde våra sista mätningar på kometen, nu är han på väg ner och resten av tiden fram till den 28 november får vi ägna åt andra astronomiska projekt.

Dagsformen hos kometen då? Svår att se på himlen för den som inte har teleskop och även för oss och Apex var den ljussvagare än igår. Hälften så mycket strålning från blåsyremolekyler (HCN eller vätecyanid) som igår.

Vad händer hos kometen? Den ser ju fantastisk ut i astrofotografernas bilder på spaceweather.com eller svenska www.astronet.se, med en lång till synes fladdrande svans och ett lysande runt huvud med bågchock mot solen. Molekylerna släpps ut från den pyttelilla kärnan och vad som egentligen pågår där just nu lär vi få reda på först när forskarna sammanställt mätningar från många olika teleskop.

Från Nasa mejlar Evas kollega Geronimo Villanueva som även har observerat kometen med andra teleskop. Ison verkar vara en ovanlig komet, säger han. Aktiviteten påminner om en bergochdalbana. Kometen gör som den vill.

Det är riktigt kul att observera något som händer just nu på himlen, något som utvecklas från dag till dag och timme till timme. Förr jobbade jag med supernovor, exploderande stjärnor som också är svåra att planera för och ibland nyckfulla i sitt beteende.

Ändå drabbas jag av lite ågren efter dessa dagar – jag tänker att forskarteamet som beställde observationerna hade gjort annorlunda om de hade varit på plats själva. De hade satsat på att kometen skulle vara mycket mer generös med sin molekylstrålning, och hoppades på banbrytande mätningar som inte gick att få till. Men det finns gränser för hur välförberedd man kan vara för det oväntade.

Bild: Observationer på gång, sedd på kontrollrummets datorer.

Text och foto: Robert Cumming, astronom och informatör, Onsala rymdobservatorium, Chalmers

Ison: Onsala 18 november
Ison: Chile 17 november
Ison: Chile 16 november
Ison: Chile 15 november
Ison: Onsala 15 november
Chalmersastronomer bevakar komet Ison

Om teleskopen
Observationerna med 20-meters radioteleskopet i Onsala, 45 km söder om Göteborg, börjar den 14 november och fortsätter fram till den 7 december. Onsala rymdobservatoriums 20-metersteleskop har sedan invigningen 1976 varit ett av världens viktigaste radioteleskop. Nuförtiden används det som en del av internationella nätverk för mätningar av jordens rörelser (geodetiska observationer) men även för observationer av molekyler i gasmoln i Vintergatan och bortom den.

Samtidigt observeras kometen av astronomer vid Onsala rymdobservatorium från teleskopet Apex, 5 100 meter över havet i Atacamaöknen i norra Chile. Apex är ett samarbetsprojekt mellan Max-Planckinstitutet för radioastronomi, Onsala rymdobservatorium och Europeiska sydobservatoriet ESO. Teleskopet drivs av ESO.

Publicerad: ti 04 feb 2014.