Publicerad: ti 04 feb 2014.

Ison: Chile 16 november

Vid skiftbytet klockan 5 på morgonen samlades vi utanför kontrollrummet för att titta på kometen med Apex-basens Celestron-teleskop. Men var var den?

Det tog en bra stund att hitta den, lågt i sydost – jag tittade på stjärnkartor för Sverige sedan och tyckte att den kanske ser bättre ut från norra halvklotet. En suddig fläck i handkikaren bara var allt vi hann se innan gryningen kom och vi fick åka iväg till teleskopet.

En snabb titt på nätet ger en annan bild. Amatörastronomer tar fantastiska bilder på Ison, den har en lysande grönblå kärna som solen trycker iväg en delikat, rak men fladdrande svans. Jag tänker att vi börjar mäta blåsyran och får reda på om den verkligen blivit ljussvagare än igår eller inte.

Men innan det händer piper teleskopets varningsljud i kontrollrummet. ”För nära solen!”, betyder det. Trots att vi inte är för nära solen. Det tekniska felet gör att vi observerar något annat under tiden och tappar kvalitetstid med Ison, det är frustrerande. Blåsyrelinjen får vi in sen, den är väl inte lika vacker som fotografierna men jag hoppas att Evas kollegor på Nasa, som beställt observationerna, tycker om den.

På väg ner från berget igår fick vi syn på några tinamouer, märkliga små och rätt sällsynta bergskycklingar som går runt i grupper om tre. De hör hemma på 4 000 meters höjd. Idag fick vi istället stanna för ett gäng åsnor som lunkade lojt över den stora grusvägen i sin egen takt

Text: Robert Cumming, astronom och informatör, Onsala rymdobservatorium, Chalmers

Ison: Chile 15 november
Ison: Onsala 15 november
Chalmersastronomer bevakar komet Ison

Om teleskopen
Observationerna med 20-meters radioteleskopet i Onsala, 45 km söder om Göteborg, börjar den 14 november och fortsätter fram till den 7 december. Onsala rymdobservatoriums 20-metersteleskop har sedan invigningen 1976 varit ett av världens viktigaste radioteleskop. Nuförtiden används det som en del av internationella nätverk för mätningar av jordens rörelser (geodetiska observationer) men även för observationer av molekyler i gasmoln i Vintergatan och bortom den.

Samtidigt observeras kometen av astronomer vid Onsala rymdobservatorium från teleskopet Apex, 5 100 meter över havet i Atacamaöknen i norra Chile. Apex är ett samarbetsprojekt mellan Max-Planckinstitutet för radioastronomi, Onsala rymdobservatorium och Europeiska sydobservatoriet ESO. Teleskopet drivs av ESO.

Publicerad: ti 04 feb 2014.