Elektrifieringen av transporter är en flodvåg

Bild 1 av 1
Kolfiber belagd med litiumjärnfosfat – den positiva elektroden i ett strukturellt batteri på experimentstadiet.
Kolfiber belagd med litiumjärnfosfat – den positiva elektroden i ett strukturellt batteri på experimentstadiet.

2025-06-13: Den spektakulära konkursen för batteritillverkaren Northvolt och en osäker elbilsmarknad kan ge intrycket att elektrifieringen av transporter kommit av sig, men den stora transformationen kan inte hejdas.

Martin Nilsson Jacobi

Den 15–18 juni blir Göteborg ett världscentrum för elektromobilitet, när världens största mässa inom området – EVS 38 (Electric Vehicle Symposium and Exhibition) – för första gången hålls på svensk mark. Omkring 300 utställare och 10 000 besökare från 70 länder väntas.

Mässans akademiska program är omfattande och Chalmers är väl representerat.

Ur ett västsvenskt perspektiv är naturligtvis utvecklingen av elbilar central – den stora närvaron av Volvo Cars och Volvo Group, mäss-sponsorer på platinanivå, understryker detta – men för ett tekniskt universitet blir det uppenbart hur mångfacetterad och genomgripande elektrifieringen är. Det avspeglas inte minst i forskningen på området.

Det handlar exempelvis om det drönaranknutna området Urban air mobility med alla aspekter av ny flygtransportteknik i begränsade luftrum; självklart om batteriteknik i en mängd olika avseenden, bland annat de strukturella batterier av kolfiber som Chalmersforskare fick enormt internationellt genomslag med förra året; eller om hur bränsleceller och annan vätgasteknologi i kombination med elektricitet kan vara en nyckelhybrid för att kunna elektrifiera nya områden.

Det är multidisciplinärt och komplext men det visar också hur kort avståndet idag är mellan forskning på molekylär nivå och produkter på tröskeln till våra vardagsliv.

Allt detta är också hoppfullt. Just nu innebär världsläget svårigheter för bilindustrin och just batteriteknologin är ett av de områden där Europa behöver kraftsamla för att kunna mäta sig med Asien. Det är lätt att bli nedslagen när det gäller hållbar utveckling på den internationella arenan.

Men i ett längre perspektiv är det krusningar på ytan.

Omställningen mot effektivare transporter är som en flodvåg – den kan bromsas men inte hejdas.

Och den påminner oss om att forskare och ingenjörer i hela världen varje dag tar nya steg mot en mer hållbar framtid.

Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola

 

Under vinjetten ”Rektor kommenterar” delar Chalmers rektor och vd sina reflektioner kring aktualiteter som berör utbildning, forskning och nyttiggörande.