Vägar till hållbara varutransporter i staden

Godstransporter behöver tillgång till utrymme för lastning och lossning av varuleverenser, vilket i städer delas med parkeringsplatser, gång- och cykelbanor och busshållplatser. I sin doktorsavhandling undersöker Juan Pablo Castrellon konflikter som uppstår när  godstransporter konkurrerar med andra intressen. Avhandlingen presenterar verktyg för att balansera tillgång och efterfrågan på gatuutrymme för varuleveranser. Den belyser också sätt att genomföra dessa lösningar med lärdomar från städer runt om i världen.

Juan Pablo Castrellon

Städer är beroende av godstransporter men kämpar ofta med deras närvaro. Varutransportfordon förknippas ofta med trängsel, trafikfaror, buller och luftföroreningar – problem som tycks oförenliga med städers hållbarhetsmål. Ändå finns bakom varje butikshylla och hemleverans ett transportfordon som gjort det möjligt. Med den ökande efterfrågan på varor och tjänster i urbana områden är utmaningen inte längre om godstransporter hör hemma i städer, utan hur deras tillgång kan hanteras utan att kompromissa med hållbarhet och livskvalitet.

Avhandlingen tar sig an problemet genom att undersöka tillgångskonflikter, utveckla lösningar och identifiera vägar för att implementera hanteringen av transportfordonens tillgång till stadens ytor, särskilt området kring trottoarkanten – det smala utrymme mellan körfält och trottoar som används för parkering, cykling eller lastning och lossning. Forskningen ger en vägledning till hur man kan hantera godstransporters tillgång på ett sätt som balanserar effektiviteten i urbana leveranser med städers övergripande hållbarhetsmål.


Vilka utmaningar fokuserar du på i din forskning?

– Forskningen fokuserar på utmaningen att hantera utrymmet vid trottoarkanten i städer, där efterfrågan från många olika användare – exempelvis godstransportfordon, privatbilar, fotgängare, cyklister och kollektivtrafik – konkurrerar om begränsad kapacitet. För godstransporter leder denna konkurrens ofta till otillräcklig tillgång för lastning och lossning, vilket orsakar ineffektivitet som kringkörning (att köra runt och leta efter parkering), olaglig parkering och leveransförseningar. Dessa problem påverkar inte bara godstransporterna själva utan bidrar också till trängsel, säkerhetsrisker och miljöpåverkan, vilket gör det nödvändigt att hitta lösningar som balanserar godstransporters behov av gatuutrymme med städers hållbarhetsmål.


Hur angriper du problemet?

– Forskningen adresserar problemet genom att först identifiera och analysera konflikterna mellan godstransporter och andra användare av trottoarkanten, och sedan utveckla datadrivna verktyg för att balansera tillgång och efterfrågan på detta utrymme för leveranser. Dessa verktyg använder dataanalys för att stödja beslut om var och när lastzoner (reserverade gatuutrymmen för lastning och lossning vid trottoarkanten) ska placeras, hur deras användning ska regleras och hur utrymmet kan anpassas dynamiskt. Forskningen undersöker också verkliga fallstudier för att förstå vilka faktorer som gjort det möjligt för lösningar att gå från kortsiktiga pilotprojekt till långsiktigt institutionaliserade metoder i städer.


Vilka är de viktigaste resultaten?

– Forskningen visar att många konflikter om utrymme vid trottoarkanten uppstår på grund av bristande överensstämmelse mellan hur städer reglerar tillgången och de faktiska behoven i godstransporter. Till exempel är lastzoner ofta för få, för små eller placerade långt från leveranspunkterna, vilket tvingar förare att parkera olagligt eller köra runt kvarteret, något som ökar trängseln och utsläppen. 

– De verktyg som utvecklats i denna forskning visar att databaserad hantering av trottoarkantsutrymme – exempelvis genom att anpassa användningen av lastzoner efter tid på dygnet eller typ av verksamhet – kan minska leveranstiderna med upp till 29%, minska parkeringsöverträdelser med 44%, sänka växthusgasutsläppen med omkring 32% och även frigöra utrymme för andra användare av gatan. Forskningen visar också att framgångsrika och långsiktiga lösningar kräver mer än teknik: de behöver stödjande policyer, aktivt engagemang från alla relevanta aktörer och tydlig kommunikation av de samhällsnyttor som skapas när utrymme avsätts för godstransporter.


Vad hoppas du att din forskning ska leda till?

– Jag hoppas att detta arbete hjälper städer att fatta bättre beslut om var och när godstransportfordon kan lasta och lossa på stadens gator. De verktyg och ramverk som utvecklats i denna forskning visar hur man kan hantera utrymme så att leveranser fungerar smidigt samtidigt som gatorna förblir trivsamma att vistas på. Målet är att städer ska kunna tillgodose godstransporters behov av utrymme utan att försämra livskvaliteten för de som bor där.


Läs avhandlingen: Kerbside access management for freight deliveries. Conflicts, tools and implementations

Disputation: 22 augusti 2025 kl 13.00, se länk ovan.

Juan Pablo Castrellon
  • Doktorand, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Ivan Sanchez-Diaz
  • Docent, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation