Göksu Kaval prisas för bästa studentuppsats

Från vänster i bild: Paolo Colantonio, Göksu Kaval och Jose Carlos Pedro

– Den här prestationen har varit möjlig enbart tack vare stödet från mina handledare på både Chalmers och Gotmic AB under forskningen, skrivandet och förberedelserna inför konferenspresentationen, säger Göksu Kaval, industridoktorand vid MEL på MC2, när han nu prisas för bästa studentuppsats under INMmiC 2023.

Den 10 november ägde årets upplaga av International Workshop on Integrated Nonlinear Microwave and Millimetre-wave Circuits (INMmiC) rum i Aveiro, Portugal. Under eventet utsågs även 2023 års bästa studentuppsats inom fältet, och i år gick den ärofyllda utmärkelsen till Göksu Kaval, industridoktorand vid Mikrovågselektroniklaboratoriet på MC2.

- Det är en bra känsla att se vårt arbete presenteras för ett vetenskapligt samfund som inte bara förstår det, utan också uppskattar det, säger Göksu Kaval.

Göksu, som är industridoktorand från Gotmic AB, prisas för sin uppsats "Enhancement of Power-Added Efficiency in GaAs Power Amplifiers by Dynamic Gate Biasing". I sin forskning undersöker Göksu sätt att öka energieffektiviteten hos notoriskt ineffektiva millimetervågseffektförstärkare, som spelar en integrerad roll i de backhauling-lösningar som krävs för att tillhandahålla global bredbandstäckning för mobilt internet. Medförfattare i studien är Gregor Lasser, Marcus Gavell och Christian Fager, samtliga verksamma vid MEL.

– Den här bedriften har varit möjlig enbart tack vare stödet från mina handledare på både Chalmers och Gotmic AB under forskningen, skrivandet och förberedelserna inför konferenspresentationen. De lösningar som presenteras i vårt arbete möter även de utmaningar som finns inom millimetervågs-telekommunikation, säger Göksu.

Göksu Kaval
  • Doktorand, Mikrovågselektronik, Mikroteknologi och nanovetenskap