
Hur påverkar teknik, fordon och människors egna val samspelet i trafiken? Den frågan stod i fokus när studenter från hela Europa samlades på Chalmers för IDEA League-sommarskolan Analysis and Modelling Road User Behavior 2025. Under en intensiv vecka blandades föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och unika testmoment i syfte att fördjupa förståelsen av väganvändares beteende hos studenterna.
Marco Dozza och Jonas Bärgman vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper ansvarade för sommarskolan, och de betonar vikten av att ha just många olika sorters moment i undervisningen.
– Det som studenterna uppskattar mest i vår sommarskola är kombinationen av olika pedagogiska och nätverkande aktiviteter – en blandning som gör att de känner sig mer delaktiga, säger Marco Dozza.
Föreläsningar kompletterades med övningar där deltagarna analyserade data från körsimulatorer och verkliga trafikmiljöer. Dessutom fick de i grupp genomföra projekt där teorin sattes i praktik. Ett av de mest uppskattade momenten var testkörning av olika mikromobilitetsfordon, bland dem elskotrar, Segways och e-skates.
– Den här aktiviteten hjälper studenterna att förstå hur olika fordon kan påverka beteende samt vikten av träning, säger Marco Dozza. Studenterna genomförde olika manövrar, satte betyg via en app och fick sedan se resultaten visualiserade i klassrummet.
Livliga diskussioner
Diskussionerna om hur tekniska lösningar påverkar mänskligt beteende blev både livliga och lärorika, och engagemanget från studenterna överraskade emellanåt lärarna. För Marco Dozza blev det tydligt att de studenter som deltog i sommarskolan är en unik grupp.
– De är extremt motiverade, aktiva och väl förberedda, säger han. Att undervisa i en sådan miljö är spännande och kräver anpassningar av undervisningen. Till exempel dyker det hela tiden upp bra frågor, och för att kunna komma till slutet av en föreläsning behöver vi som lärare besvara studenternas frågor samtidigt som det knyts an till nästa ämne.
Jonas Bärgman håller med och fyller i:
– Det faktum att deltagarna har så olika bakgrund gör också att föreläsningarna tog nya och oväntade riktningar. Av de medverkande var 80 procent masterstudenter och 20 procent doktorander, och jag tror att det i sig lyfter nivån särskilt i grupparbetena. Alla grupper var genast i gång och drev på projektarbetet med entusiasm och med ett genuint intresse av att förstå och utvecklas. Projektarbetet avslutades sedan med presentationer där nivån på frågor och engagemang var ovanligt hög.
Sommarskolan blev även en chans till självrannsakan och utveckling för Marco Dozza och Jonas Bärgman.
– Det känns som att den ger oss möjlighet att benchmarka vår undervisning med andra i Europa, utan att behöva resa till andra länder, säger Marco Dozza.
De tog regelbundet tillfället i akt att be studenter från de andra universiteten jämföra undervisningen med den på deras hemuniversitet, och feedbacken gav värdefulla insikter om såväl styrkor som förbättringsområden.
– Genom att kombinera olika moment – föreläsningar, övningar, grupparbete och demo – och genom att lägga oss på en nivå som inte går över huvudet på studenterna, trots deras varierande bakgrund, lyckas vi skapa en lärmiljö där de precis hänger med, säger Jonas Bärgman. Ibland är det utmanande, men just därför får de ut extra mycket av undervisningen. Det gör vår summer school både inspirerande och meningsfull, och ger deltagarna en verklig förståelse för området.
Värdefull feedback
De lyfter även betydelsen av de sociala aktiviteterna utanför själva utbildningen – demonstrationer av fordon, besök på World of Volvo, men också lunchtillfällena med studenterna.
– Diskussionerna och interaktionen under luncherna med studenterna var mest avslöjande för mig, inte bara för att jag fick värdefull feedback på min undervisning, utan också för att jag fick en känsla för vad internationella studenter söker i sin framtida karriär, säger Marco Dozza.
– Många av de medverkande uppskattade verkligen våra tankar och reflektioner kring utbildning, skillnader mellan olika universitet och länder, samt karriärmöjligheter – till exempel kring forskarutbildning, säger Jonas Bärgman.
Att Chalmers rektor dessutom deltog vid ett av besöken, och även han testade på att mikromobilitetsfordonen, stärkte betydelsen av sommarskolan lite extra, och uppskattades mycket av både studenter och lärare.
Sammantaget blev veckan en framgångsrik mötesplats för nya idéer, erfarenhetsutbyte och internationellt nätverkande. För studenterna innebar den ett steg framåt i förståelsen av trafikanalys och mänskligt beteende i vägtrafiken, och för Chalmers en möjlighet att inspirera framtida forskare.
– Kursen har gett studenterna insikter kring vikten av ”Human Factors Engineering”, hur viktigt det är att reflektera över människans roll i helheten när man jobbar som ingenjör, säger Jonas Bärgman. Och det gäller inte bara inom trafiksäkerhet – det var bara ungefär 20 procent av de medverkande som hade trafiksäkerhetsbakgrund, resten var nyfikna.
Fakta: IDEA League Summer School 2025
Sommarskolan Analysis and Modelling Road User Behavior samlade internationella studenter från TU Delft, ETH Zürich, RWTH Aachen, Politecnico di Milano och Chalmers. Under en vecka kombinerades föreläsningar, grupparbeten och praktiska tester av mikromobilitetsfordon för att analysera och förstå väganvändares beteende. Mer info om sommarskolan: Analysis and Modelling of Road-User Behaviour - IDEA League
Kontakt
- Professor, Fordonssäkerhet, Mekanik och maritima vetenskaper
- Biträdande professor, Fordonssäkerhet, Mekanik och maritima vetenskaper