

Chalmers Formula Student-team har återigen satt Chalmers på kartan inom ingenjörstävlingar. I somras sopade man banan med konkurrenterna och tog hem förstaplatsen i Driverless Cup i Formula Student Germany, den största och mest prestigefyllda Formula Student-tävlingen i världen.
– FSG är som världsmästerskapet. Där möts de absolut bästa lagen från universitet över hela världen. Att vinna där är ett bevis på att vi håller högsta internationella nivå, säger teamets BAM manager Jessica El-Jabaoui.
Det Chalmers Formula Student-team som skördade stora framgångar under sommarens tävlingssäsong - utöver förstaplatsen i Tyskland lyckades teamet även plocka hem en andraplats i den förarlösa klassen i Tjeckien, och en åttondeplats i kategorin elbil med förare - består av cirka 60 studenter från elva av Chalmers utbildningsprogram.
De arbetar i åtta specialiserade undergrupper, med allt från aerodynamik och autonom körning till el, ekonomi och tillverkning. Varje år bygger teamet en helt ny bil, och nästan allting i bilen tillverkas in-house på Chalmers verkstäder.
– Det är teamet som gör hela skillnaden, säger Jessica El-Jabaoui. Alla vet sina styrkor, och alla ställer upp för varandra när problem uppstår under året.
– Vi är också väldigt lyckligt lottade som kan göra nästan all tillverkning här i vår verkstad, fyller teamets mekanikchef Olle Norell i. Många andra team tvingas outsourca tillverkningen, men för oss är det en viktig del av lärandet.
Designhöst, tillverkningsvår, tävlingssommar
Ett år i Chalmers Formula Student följer en tydlig linje. Det nya teamet tar form i september varje år, och då handlar det om att organisera sig och börja designa bilen. Hösten ägnas sedan åt design och planering, och det pågår fram till jul. Våren innebär full produktion i verkstaden, och när bilen står klar inleds testperioden, med körningar nästan varje dag. Under året går det att följa teamets arbete på sociala medier.
– Vi brukar säga att hösten är för design, våren för tillverkning och sommaren för tävling. Det gör att man får hela kedjan, från idé till en verklig formula-bil på banan, säger en av teammedlemmarna .
Men att ens få vara med och delta i de stora tävlingarna är en bedrift i sig. I januari hålls kvalificeringen: ett tekniskt quiz där 400 lag från hela världen tävlar om en plats. Bara de som svarar rätt på flest frågor, på kortast tid, får möjlighet att ställa upp.
– Det är stenhårt. Det finns betydligt fler lag som vill vara med än vad det finns platser, och konkurrensen är brutal. Så redan innan vi har börjat bygga bilen vet vi att vi måste prestera på topp för att ens få komma till tävlingsbanan, säger teammedlemmen Arthur Alexandersson.
Alla år bjuder på sina hinder, och för årets team var den största svårigheten att bygga själva chassit. Laget hade valt en ny tillverkningsmetod som både skulle förbättra arbetsmiljön och ge bättre prestanda, men det blev tuffare än de hade väntat sig.
– Vi fick göra om tre, fyra gånger innan vi fick ett chassi som höll måttet. Det var enormt frustrerande, både tidsmässigt, ekonomiskt och mentalt. När man lägger ner alla dessa timmar och det ändå inte fungerar, då prövas verkligen lagets uthållighet, säger Olle Norell.
Intensiva dagar - och nätter
I den senaste bilen, SVEA, finns bland annat en helt ny och pålitligare drivlina som minskat vikten med cirka 30 kilo från tidigare års bil, och som har gjort bilen bättre både för autonom och manuell körning. Testningen under sommaren har varit intensiv.
– Vi körde varannan dag manuellt och varannan dag autonomt. Den som testade en dag analyserade data nästa dag, säger Olle Norell. Det gjorde att vi kunde utveckla bilen kontinuerligt och vara maximalt förberedda inför tävlingarna. Vi testade bilen på dagarna, och när vi kom tillbaka till Chalmers på kvällen stod andra i teamet redo att arbeta vidare in på natten. Det var tufft, men gav också en otrolig känsla av lagarbete och engagemang.
För även om projektet bygger på att utveckla och konstruera en formel 1-bil, så betonar de allihop att det finns andra faktorer i arbetet som är minst lika viktiga som arbetet med tekniken.
– Det är lika mycket ett socialt projekt, säger Olle Norell. Vi spenderar timmar tillsammans i verkstaden, bygger vänskapsband och har kul, samtidigt som vi jobbar mot gemensamma mål.
– Om man inte har kul tillsammans, lägger man inte ner timmarna på att arbeta med bilen, fyller Jessica El-Jabaoui i.
Öppet för alla Chalmersstudenter
Chalmers Formula Student startade 2001 och har sedan dess byggt 22 bilar. Projektet är öppet för studenter från alla utbildningar på Chalmers, och fungerar som en unik plattform för lärande och nätverkande.
– För studenter är det här en chans att växa, utveckla både tekniska och organisatoriska färdigheter och knyta kontakter med företag och universitet världen över, säger Jessica El-Jabaoui.
Och kursen är populär och lockar många sökande varje år. Rekryteringen sker både ute på campus och via sociala medier, och till 2025 års team ansökte cirka 180 studenter.
– Du behöver absolut inte vara någon Formel 1-expert för att vara med, säger Miguel Álvarez Guinarte, ansvarig för autonomi. Vi söker alla typer av kompetenser, från mekanik och elektronik till kodning och projektledning.
För deltagarna blir Chalmers Formula Student en plats där kreativitet, tekniskt kunnande och problemlösning utvecklas under verkliga tävlingsförhållanden, och där samarbete och engagemang blir de centrala drivkrafterna för att lyckas.
– Det bästa med projektet är att vi får lära oss jättemycket, testa idéer i praktiken och samtidigt bygga något tillsammans som faktiskt fungerar på riktigt, konstaterar teamet.
Fakta om Chalmers Formula Student
Masterkursen Chalmers Formula Student är ett studentdrivet projekt där cirka 60 studenter från nästan alla utbildningar på Chalmers under ett läsår designar, bygger och tävlar med formelbilar, både med förare och autonomt. Projektet startade 2001 och nästan alla delar till bilen byggs in-house. Teamet deltar sedan med den färdiga bilen i internationella tävlingar mot lag från andra toppuniversitet runt om i världen.
På Chalmers Formula Students hemsida hittar du mer info, och länkar till lagets sociala medier.
Contact
- Docent, Dynamik, Mekanik och maritima vetenskaper
- Masterprogramansvarig, Elektroteknik, datateknik, IT samt Industriell ekonomi