
Elsparkcyklar har ofta pekats ut som farligare än elcyklar, men den bilden förändras när de jämförs på lika villkor. En studie från Chalmers visar nu tvärtom att elcykelresor i städer har åtta gånger högre olycksrisk än resor med elsparkcykel, beräknat utifrån reslängden med hyrfordon. De överraskande resultaten ger ett bättre underlag för städers beslut om hur mycket man ska satsa på olika typer av mikromobilitet.
Elsparkcyklar har blivit ett allt vanligare, och ofta omdebatterat, transportmedel i städer. Medierapporteringen om olyckor har emellanåt varit intensiv, och flera tidigare studier har pekat ut elsparkcyklar som betydligt farligare än elcyklar och vanliga cyklar.
Men enligt en ny studie från Chalmers är bilden inte så enkel.
– Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister
Men enligt en ny studie från Chalmers är bilden inte så enkel.
– Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister.
GPS-data bidrog till rättvis jämförelse
Studien, som har publicerats i Journal of Safety Research, bygger på ett unikt dataunderlag från resor med hyrda elcyklar och elsparkcyklar i sju europeiska städer: Gävle, tyska Berlin och Düsseldorf, samt engelska Cambridge, Kettering, Liverpool och Northampton.
Forskarna analyserade 686 olyckor med elsparkcyklister och 35 med elcyklister. Det höga antalet olyckor med elsparkcyklar återspeglar att de användes mycket mer än elcyklar. Men olycksrisken var alltså lägre för elsparkcyklar – oavsett om resultatet beräknades utifrån antalet resor, restiden eller reslängden mätt i avstånd.
– När vi räknade på reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss, säger Marco Dozza.
Det är första gången som en studie av detta slag kunnat jämföra mikromobilitet på ett så detaljerat och rättvist sätt, och mellan så många länder och städer. En nyckel till att kunna göra studien på det här sättet är användningen av GPS-data. Det har gjort det möjligt att mäta så kallad exponering, det vill säga hur mycket ett fordon faktiskt används, med större precision än tidigare.
Samtliga fordon i studien var hyrda och användes i stadskärnor, vilket gör jämförelsen mer rättvis än tidigare studier som ofta blandat stad och landsbygd, eller hyrfordon med privatägda fordon.
Elsparkcyklarnas säkerhet grovt underskattad
Trots resultaten betonar forskarna att de inte ska ses som ett definitivt bevis för att elsparkcyklar är säkrare än elcyklar. Det finns fortfarande osäkerhetsfaktorer, som underrapportering av olyckor och skillnader i hur fordonen används.
– Men vi kan säga så mycket som att tidigare studier grovt har underskattat säkerheten hos elsparkcyklar i relation till elcyklar, säger Marco Dozza. Det kan i sin tur ha fått konsekvenser för hur städer reglerar och planerar mikromobilitet. I en del städer försöker man styra mikromobiliteten mot elcyklar, som anses vara bättre eftersom tidigare forskning har skapat föreställningen att all typ av cykling är säkrare än all typ av elsparkcykling.
– Nu när det visar sig att det inte stämmer så kan beslutsfattare behöva tänka om. Detta kan också påverka konsumenternas beslut, om de hyr elcykel i stället för elsparkcykel för att de tror att det är säkrare.
Framtida analyser av olycksrisker bör enligt forskarna alltid inkludera platsdata och exakt information om hur fordonen används. De efterlyser också fler jämförbara dataunderlag från andra delar av världen, särskilt med fler elcykelresor, för att förbättra den statistiska säkerheten.
– Med utförligare data kan vi fatta bättre beslut om framtidens transporter. Och då är det viktigt att vi jämför på lika villkor, säger Marco Dozza.
Mer om forskningen
Studien jämför elsparkcyklar med enbart elcyklar, till skillnad från tidigare studier där elcyklar och vanliga cyklar har ingått i samma grupp. Den är också först med att samtidigt inkludera flera andra viktiga faktorer i jämförelsen: ägandeskap, geografisk plats, användning och exponering.
- Enbart hyrda fordon ingick i studien.
- Platserna begränsades till innerstäder med hjälp av geostaket (geofencing).
- Användningsområdet kontrollerades ytterligare genom att elsparkcyklar och elcyklar från samma hyrföretag användes i jämförelsen.
- Exponeringen undersöktes på tre olika sätt: antal resor, restid och reslängd.
När reslängden användes som mått för exponering blev skillnaden störst mellan fordonstyperna – olycksrisken var då 8,3 gånger högre för elcyklar än för elsparkcyklar. Men även med de andra två måtten för exponering var olycksrisken betydligt högre för elcyklar.
Datan i studien kommer från GPS-data från hyrresor med elsparkcyklar och elcyklar i sju europeiska städer under åren 2022–2023, och omfattar totalt 686 rapporterade olyckor med elsparkcyklister och 35 med elcyklister. Trots det låga antalet olyckor med elcykel är studiens resultat statistiskt signifikanta när alla städernas data vägs ihop.
Studien heter Is e-cycling safer than e-scootering? Comparing injury risk across Europe when vehicle-type, location, exposure, usage, and ownership are controlled. Den har finansierats av Trafikverket.
Tidigare pressmeddelanden om Marco Dozzas forskning om mikromobilitet:
Märkliga förarbeteenden bakom olyckor med elsparkcykel
Därför är olycksrisken högst med din egen elsparkcykel
Så kan elsparkcyklar fungera säkert i stadsmiljön
För mer information, kontakta:
Marco Dozza, professor i aktivt säkerhets- och trafikantbeteende, avdelningen för fordonssäkerhet, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, marco.dozza@chalmers.se, 031-772 36 21, 073-079 42 24
Marco Dozza talar svenska, engelska och italienska och kan finnas tillgänglig för live- och förinspelade intervjuer. På Chalmers har vi poddcast-studior och filmutrustning på plats och kan bistå förfrågningar om tv-, radio- eller poddintervju.
Kontakt
- Professor, Fordonssäkerhet, Mekanik och maritima vetenskaper