Chalmerskemister hjälpte till med ny Alfons Åberg-bok

​"Alfons Åberg undersöker och experimenterar" är en ny temabok med den välkända bokfiguren, som är tänkt att introducera barn i förskoleåldern till kemi på ett lustfyllt sätt. Medarbetare på institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers, har varit involverade i arbetet med boken.

​– Att väcka barns nyfikenhet för kemi redan i tidig ålder är i förlängningen mycket positivt även för det vi arbetar med – högre utbildning och forskning inom ämnet. Det var både roligt och självklart för oss att hjälpa till, säger Leif Åhman, prefekt på Kemi och kemiteknik på Chalmers tekniska högskola.

Utöver Leif Åhman har Per Thorén, Per Lincoln och Jerker Mårtensson från institutionen varit behjälpliga i produktionen av boken. De är noga med att framhålla att det är förläggaren Josefin Svenske som har gjort det stora arbetet och att de främst har funnits som stöd, bland annat i en diskussion om grundidén och med sin expertkunskap på ämnet. Per Lincoln till exempel som faktagranskare.

Kladdig och rolig experimentbok

”Alfons Åberg undersöker och experimenterar” är utformad, efter Gunilla Bergströms bokfigur Alfons Åberg. Boken introducerar läsaren till grundläggande kemiska begrepp och experimenten görs med saker som de flesta redan har hemma. Josefin Svenske, förläggare på Rabén & Sjögren beskriver tanken bakom boken:
– Ordet ”Varför?" är ett centralt ord i ett barns ordförråd men lika viktigt för en kemist och en forskare. Det vill vi hylla. Detta är en kladdig och rolig experimentbok och om man vill lära sig mer om densitet, gas och molekyler så går det också i denna nya bok om Alfons Åberg.

Alfons Åberg och kemi – lyckad kombination under flera år

Redan 2015 blev Alfons Åberg och kemi ett begrepp för förskolebarn. Då skapade Chalmers och Alfons Åbergs kulturhus den lekfulla kemilektionen ”Kemi med Alfons Åberg”, som sedan dess är en årlig återkommande aktivitet.

– Vi har märkt av ett enormt intresse för ”Kemi med Alfons Åberg” sedan start och i våras när vi fick ställa om allt digitalt, nådde vi ännu fler. Skolor från hela Sverige och även någon från ett av våra grannländer anmälde sig och vi fick ett rekordstort deltagande, säger Per Thorén kemist och projektledare för Chalmers del i samarbetet.

Mer om den nya boken Alfons Åberg undersöker och experimenterar på förlagets webbplats
Mer om Kemi med Alfons Åberg på Alfons Åbergs Kulturhus webbplats

Jenny Holmstrand