
Chalmers utbildningar är under ständig utveckling. Läs intervjun med vicerektorn Jörgen Blennow som berättar om alla förändringar som pågår och som ska bidra till att Chalmers utvecklas till ett tekniskt universitet i världsklass, i enlighet med Chalmers så kallade koncernstrategi.
Att intervjua Jörgen Blennow med utgångspunkt i koncernstrategin är som att öppna en dammlucka. Han tar ett djupt andetag, tar fram en matig bunt egna minnesanteckningar och sedan kommer flodvågen. Alla förändringsprocesser som pågår, vad som gör dem viktiga och hur de hänger samman med strategin.
– Det är inte så att allt vi gör utgår från koncernstrategin. Men alla de här förändringarna bidrar till att vi kommer framåt enligt strategins principer.
Sedan backar han lite för att inte missa en viktig sak:
– Först vill jag säga att det går bra för Chalmers utbildning. Otroligt bra, till och med. Högt söktryck och vi har ett högt anseende både hos arbetsgivare och studenter vilket inte minst visat sig i International Student Barometer. Men med vårt långsiktiga mål måste vi fråga oss: vad är det som karakteriserar utbildningen på ett internationellt ledande tekniskt universitet, och vad krävs för att våra utbildningar fortsatt ska hålla hög kvalitet och vara relevanta?
Det går inte att luta sig tillbaka
Det stora förändringstrycket ska alltså inte missförstås som att en verksamhet med problem behöver räddas. Verkligen inte. Nivån på Chalmers utbildningar håller internationell klass, men det är inget man kan upprätthålla genom att luta sig tillbaka. Tvärtom är det utmärkande för Chalmers utbildningsverksamhet att man vågar tänka nytt, vågar gå före. Så var det när den kvalitetsdrivande beställarorganisationen infördes, så var det när vi anpassade hela grundutbildningen till Bolognadeklarationen.
– Vi har länge legat i framkant professionsutbildningsmässigt, säger Jörgen Blennow. I en studie från 2018 ansågs Chalmers ligga i top tio globalt inom ingenjörsutbildning. CDIO (Conceive-Design-Implement-Operate)-initiativet arbetades fram gemensamt av MIT, Linköping, KTH och Chalmers tillsammans med industrin under början av milleniet, och är idag ett världsomspännande nätverk för innovativ ingenjörsutbildning med runt 200 deltagande universitet. Under de 5-6 senaste åren har två andra viktiga verktyg för utbildningsutveckling tillkommit: Stiftelsesatsningen TRACKS som möjliggör agila transdisciplinära utbildningsinslag där studenterna arbetar i team med frågeställningar som ligger i framkant av teknikutvecklingen och Europauniversitetsalliansen ENHANCE där Chalmers tillsammans med ledande europeiska tekniska universitet utvecklar modeller för en avsevärt ökande studentmobilitet inom alliansen och nya utbildningsformat.
Vad är det då som utmärker utbildningen vid ett internationellt ledande tekniskt universitet? Svaret är varken kort eller entydigt. Snarare handlar det om att ständigt utvärdera och justera, ompröva och anpassa. Följa teknikutvecklingen och bibehålla vetenskapligt djup utan att tappa det grundläggande professionstänkandet. Ha kvar närheten till näringsliv och samhälle samtidigt som fakulteten ligger i den vetenskapliga fronten. Fortsätta utveckla formerna för internationalisering och fortsätta utveckla vår särart som program- och campusuniversitet.
– Alla de här sakerna är drivkrafter för oss. De driver förändring.
Med högskolestyrelsens nyliga inriktningsbeslut om en ny tjänstestruktur har Chalmers dessutom fått ett nytt viktigt verktyg för att nå sitt långsiktiga mål: fakultetslärartjänster. Dessa får en renodlad undervisningsprofil och ett eget spår för karriärutveckling.Fakultetslärarna kommer alltså att komplettera de forskningsintensiva tjänsterna, vars numerär måste begränsas för att möjliggöra en hög grad av basfinansiering för de tjänsterna.
Utbildningsvolymen kan öka
På så vis går utbildningsutvecklingen hand i hand med koncernstrategin. Utbildningens volym kan växlas upp utan att resurser och möjlighet att odla excellens inom forskningen behöver påverkas. Och eftersom utbildningens vetenskapliga förankring ytterst hänger samman med den akademiska miljön som fakultetens framstående forskare bidrar till, kommer en höjd akademisk nivå att göra utbildningen bättre. Allt sammantaget blir svaret på vad det innebär att driva utbildning på ett internationellt ledande universitet:
– Våra alumner ska karakteriseras av djupa ämneskunskaper satta i ett ansvarstagande professionellt sammanhang och vara eftertraktade i akademi, näringsliv och i alla delar av vårt samhälle. Det är en excellensresa och vi måste våga göra medvetna vägval.